Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Kronikk

Da utdannings-Norge gikk på nett

Korona-krisen tvinger norske skoler og universiteter ut av klasserommet og inn på nettet.

 

Slik blir undervisinga i grammatikk betre

– Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule.

 

– Elevane må få vanskelegare matteoppgåver

Det seier matematikkforskaren Jorunn Reinhardtsen. Ho meiner det er viktigare å lære seg å tenkje enn å herme etter læraren.

 

Nysgjerrig på nysgjerrigheit

Kva snakkar vi om når vi snakkar om nysgjerrigheit? I barnehagen kan omgrepet romme alt frå demokratiske prosjekt til det å lære om dyr i naturen.

 

Læring for alle i Undervisningsverkstedet

Når klasse 10B fra Tinntjønn skole besøker Undervisningsverkstedet på Universitetet i Agder, er det en læringsmulighet både for elevene og for lærerstudentene.

 

Terapi i naturen hjelper unge å finne ro

Gjennom friluftsterapi får ungdommer et pusterom fra en kaotisk hverdag med stadig høyere krav til prestasjoner og selvfremstilling. Den positive effekten er fortsatt til stede ett år etter.

 

– Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb

På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane.

Kronikk

Pedagogiske program svekker tilliten til barna og deres lærere

Lærere og barnehagelærere har som en del av sitt yrkesetiske kompass et ansvar for hva som skjer i møtet med hvert barns unike egenart. Det finnes ingen manual som kan erstatte det.

Omtale

– Tør vi tenkje tanken at nokon barn heller vil døy?

Korleis møter me barn og unge med sjølvmordstankar? Dette er tema for Verdsdagen for sjølvmordsforebygging 10. september ved UiA.

 

Gjør barna kjent med ny mat i barnehagen

Mange barn er redde for å smake på nye matvarer. UiA-forskere jobber sammen med barnehager for å hjelpe både barnehagebarn og -ansatte å komme over frykten.

 

Profesjonsstudenter lærer om samarbeid

For fremtidens sosionomer, vernepleiere, sykepleiere, barnehagelærere og lærere på UiA står samarbeid i sentrum. Slik lærer de ferdigheter som er gull verdt i arbeidslivet.

 

Åpnet rom for fremtidens lærere

Undervisningsverkstedet skal være et teknologirikt rom for aktivitet, kreativitet, lek og utforskning for lærerstudenter, barnehager og skoler på Agder.

 

Skjemavelde undergrev læraren

Tidsskriftet Sakprosa presenterer seks studiar frå UiA-forskarar. Der kjem det fram at tekstar som vurderer fagutviklinga til barn i barnehage og skule ikkje berre er pedagogiske utviklingsverktøy. De

Omtale

- Klasseromma blir stadig meir teknologitette

Framtidas lærarutdanning krev høg kompetanse på digitale hjelpemiddel i undervisninga. 6. og 7. november arrangerte UiA og Utdanningsdirektoratet nettverkssamling for lærarutdanningar, for å sette søk

Kronikk

Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet

Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler.

Kronikk

Mer yrkesfag i ungdomsskolen gir mindre frafall på videregående

Det er dobbelt problematisk at skolen er for teoretisk. Praktikerne faller utenfor i 10 år og er i tillegg uforberedt til 3 år med yrkesfaglig videregående skole.

 

– Digitale verktøy må tilpassast læraren

Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk.

Omtale

Disputerer på finske skolebarns matte-tenkning

Finske skoleelever har hatt svært gode resultater i internasjonale undersøkelser som PISA. Hvordan tenker de matte?

Omtale

Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere

Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut.

Omtale

Du må kalle en spade for en spade

Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden.