Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (17)

Artikkeltema

  • Digitale ferdigheter (14)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Barnehage (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Skriving (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (17)

Artikkelforfatter

  • Rune Johan Krumsvik (3)
  • Lise Øen Jones (2)
  • Sara Archard (2)
  • Siri Sollied Madsen (2)
  • Steinar Thorvaldsen (2)
  • Ammar Bahadur Singh (1)
  • Ana Karina de Oliveira Nascimento (1)
  • Anders I. Mørch (1)
  • Carlos A. Scolari (1)
  • Cato R. P. Bjørndal (1)
  • Erling Berrum (1)
  • Gunhild Kvåle (1)
  • Kirsti Klette (1)
  • Kjell Atle Halvorsen (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Marianne Øfstegaard (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Michele Knobel (1)
  • Njål Foldnes (1)
  • Ole Johan Eikeland (1)
  • Pekka Mertala (1)
  • Peter Andersson (1)
  • Petter Kongsgården (1)
  • Petter Mathisen (1)
  • Sylvana Sofkova Hashemi (1)
  • Tore Ståhl (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

“We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together

Artikkelen ser nærmere på hva som skjer når to grupper med seks barnehagebarn (4-5-åringer) og én barnehagelærer skaper multimodale digitale fortellinger sammen. Datamaterialet viser at lyden er viktig for barna.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 3/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Still a long way to go

Denne artikkelen undersøker læreres bruk av digitale verktøy i den daglige undervisningen. Hvordan og i hvilken grad integrerer lærere digitale verktøy i undervisningen, og hva ønskes oppnådd ved bruk av IKT-verktøy i klasserommet?

Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 01 / 2020 (Volum 15)
Fagfellevurdert

Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn

Artikkelen undersøker literacy-syn og kvalitetstrekk i abc-apper fra kommersielle produsenter ved å analysere ni abc-apper for norskspråklige førskolebarn. Appene domineres av sju typer literacy-aktiviteter: bokstav-lyd-kopling, bokstavutforming, staving, hukommelsesaktiviteter, tekstproduksjon, lesing og sang. Hva slags literacy-forestillinger er appene innskrevet med?

Publisert: 24.02.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy Vol 6 No 1 (2020)
Engelsk — Fagfellevurdert

Beyond the myth of the “digital native”

Den eksplosjonsaktige fremveksten av IKT og den påfølgende digitaliseringen av alle slags prosesser siden 1980-tallet, kombinert med fremveksten av Internett på begynnelsen av det påfølgende tiåret, har generert en dyp transformasjon av industrisamfunnet. Den nyere fremveksten av sosiale nettverk og mobilkommunikasjon har radikalt endret ikke bare måten individer interagerer, men også alle slags sosiale, pedagogiske, kulturelle, økonomiske og politiske prosesser. Helt fra begynnelsen, på slutten av 1960-tallet, har unge vært aktive pådrivere i denne prosessen.

Publisert: 31.10.2019 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03-04/2019 (Volum 14)
Fagfellevurdert

How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators - A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand

Over ti år har gått siden den Kunnskapsløftet introduserte bruken av digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i norsk skole. Forskning viser imidlertid at det fremdeles er et betydelig gap mellom de utdanningspolitiske intensjonene og praksis i utdanningssystemet.

Publisert: 06.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 04/2018 (Volum 13)
Engelsk — Fagfellevurdert

Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies

I denne artikkelen undersøker Siri Sollied Madsen, Steinar Thorvaldsen og Sara Archard lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene.

Publisert: 13.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 3/18
Engelsk — Fagfellevurdert

Everyday Digital Schooling – implementing tablets in Norwegian primary school. Examining outcome measures in the first cohort

Kunnskapsgrunnlaget omkring innføring av nettbrett i skoleutviklingsprosjekt er begrenset både nasjonalt og internasjonalt. I denne studien undersøker forskere om, og eventuelt hvordan slike skoleutviklingsprosjekt spiller inn på nasjonale registerdata fra nasjonale prøver, kartleggingsprøver og elevundersøkelsen.

Publisert: 17.10.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2018
Fagfellevurdert

An Analysis of Participants’ Experiences from the First International MOOC Offered at the University of Oslo

I denne artikkelen gjennomgår Ammar B. Singh og Anders I. Mørch funn fra det første internasjonale "massive open online course" (MOOC) som ble tilbudt ved Universitetet i Oslo i 2015. Kurset hadde tittelen «What Works: Promising Practices in International Development».

Publisert: 01.04.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 01 / 2018 (Volum 13)
Engelsk — Fagfellevurdert

What's to be learned? A Review of Sociocultural Digital Literacies Research within Pre-service Teacher Education

Denne artikkelen kartlegger nyere sosiokulturelle studier om «digital literacies» og lærerutdanning i ulike deler av verden. Forfatterne tar utgangspunkt i begrepet «new literacies», forstått som nye, differensierte måter å skape og dele mening om verden på, og som går utover det rent skriftlige. «Digital literacies» legger vekt på literacy-praksiser i den digitale verden. Forfatterne undersøker 13 studier fra USA, Storbritannia, Canada, Australia og Sør-Afrika, og finner flere interessante mønstre. Blant annet kommer det fram at nesten alle studiene er skrevet i en lærerutdanningspensum-kontekst, og mange av forfatterne er lærere i disse kursene. Det kommer også fram at eventuelle vektlegginger av «digital literacies» innenfor lærerutdanningsprogrammene har en tendens til å bunne i individuelle fakultetsavgjørelser, og er i mindre grad knyttet til koordinerte undervisningsprogrammer innenfor en gitt institusjon. Et spesielt viktig og interessant funn er at størstedelen av de undersøkte studiene baserer seg på data fra studentarbeider innlevert til karaktervurdering, noe som i liten grad blir problematisert i studiene.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2017
Fagfellevurdert

Use of tablets in primary and secondary school – a case study

This article focuses on the use of tablets in pupils’ learning and the extent to which pupils become more involved in the planning, implementation and assessment of their learning.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 4/16
Engelsk — Fagfellevurdert

Tablets as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training

Prosjektet «Tablets in Practicum Supervision» har fulgt nettbrett brukt i veiledningsprosessen under lærerutdanningen. Og funnene er svært positive.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 04 / 2016 (Volum 11)
Engelsk — Fagfellevurdert

Fun and games – Finnish children’s ideas for the use of digital media in preschool

Hva tenker barn selv om hvordan digitale medier kan brukes i førskolesammenheng? Finsk studie tar utgangspunkt i de yngre barnas opplevelser og tanker.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 04 / 2016 (Volum 11)
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics

I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Engelsk — Fagfellevurdert

Screen-based literary practices in Swedish primary schools

Det digitale samfunnet fører med seg nye måter å lese og skrive på. Følger skolen med i utviklingen?

Publisert: 19.04.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo