Denne artikkelen kartlegger nyere sosiokulturelle studier om «digital literacies» og lærerutdanning i ulike deler av verden. Forfatterne tar utgangspunkt i begrepet «new literacies», forstått som nye, differensierte måter å skape og dele mening om verden på, og som går utover det rent skriftlige. «Digital literacies» legger vekt på literacy-praksiser i den digitale verden.
Forfatterne undersøker 13 studier fra USA, Storbritannia, Canada, Australia og Sør-Afrika, og finner flere interessante mønstre. Blant annet kommer det fram at nesten alle studiene er skrevet i en lærerutdanningspensum-kontekst, og mange av forfatterne er lærere i disse kursene. Det kommer også fram at eventuelle vektlegginger av «digital literacies» innenfor lærerutdanningsprogrammene har en tendens til å bunne i individuelle fakultetsavgjørelser, og er i mindre grad knyttet til koordinerte undervisningsprogrammer innenfor en gitt institusjon. Et spesielt viktig og interessant funn er at størstedelen av de undersøkte studiene baserer seg på data fra studentarbeider innlevert til karaktervurdering, noe som i liten grad blir problematisert i studiene.