Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (15)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (6)
  • Spesialundervisning (5)
  • Barnehage (4)
  • Klasseledelse (3)
  • Motivasjon (3)
  • Organisering (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Atferd (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (17)

Artikkelforfatter

  • Thomas Nordahl (5)
  • Peder Haug (2)
  • Ratib Lekhal (2)
  • Ann Margareth Aasen (1)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Anne Kostøl (1)
  • Bent Olsen (1)
  • Dorte Ågård (1)
  • Jacob Klitmøller (1)
  • John Hattie (1)
  • Kari Nes (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Klaus Nielsen (1)
  • Lars Arild Myhr (1)
  • Lars Qvortrup (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Terje Ogden (1)
Artikkel

Kritikken av kvaliteten av John Hatties kvantitative forskning

Debatt: Et svar til Thomas Nordahl

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Paideia paideia nr. 18, 2019
Artikkel

Kritikken av kvantitativ forskning i pedagogikk

I en artikkel i Bedre skole 4/18 sår Klitmøller og Nielsen tvil om John Hatties forskning spesielt og om kvantitativ forskning generelt. Forfatterne hevder de har en analytisk tilnærming til denne forskningen og framsetter en rekke konklusjoner om John Hattie og kvantitativ forskning som de på ulike måter argumenterer for. I denne artikkelen blir de ulike påstandene til Klitmøller og Nielsen gjennomgått, og det argumenteres for at disse forfatterne ikke har belegg for sine påstander.

Publisert: 12.06.2019 Hentet fra Paideia Paideia nr. 17 2019
Fagfellevurdert

Inkludering i barnehagens fellesskap: Samarbeid mellom minoritetsfamilien og barnehagens personale - En systematisk litteraturgjennomgang 2012-2017

Hva vet vi om vellykket inkludering og samarbeid? Hvordan tilrettelegges det for gode møter mellom familiene og barnehagene? Har forskning fra de siste årene kunnet vise vei når det gjelder barnehagers møter med familier med minoritetsbakgrunn, og funnet fram til hva som virker med hensyn til å skape en inkluderende praksis? Review-studien vurderer behovet for videre forskning og praksis som viser nyankomne familiers møte med det som for dem er en ukjent institusjon. Jeg ønsker med denne studien å løfte fram forskning som har ressursperspektivet i fokus, og som dermed kan bidra til økt kunnskap om inkluderingsprosessen.

Publisert: 21.11.2018 Hentet fra Paideia nr. 16/2018
Fagfellevurdert

Kultur for læring i Hedmark

Blant lærere, ledere og andre aktører i Hedmarks barnehager og skoler finner vi strålende eksempler på god praksis. Samtidig viser funn at variasjon i kvalitet er en stor utfordring. For å løfte kvaliteten på opplæring i et helt fylke har vi behov for at aktørene griper fatt i hverandre og utvikler kollektiv kapasitet.

Publisert: 15.06.2018 Hentet fra Paideia 1/2018
Fagfellevurdert

Kva spesialundervisning handlar om

Kva handlar spesialundervisning om, og kva funksjon har den? Artikkelen peikar på tre ulike moment som forklarar kvifor kvaliteten på opplæringa av elevar som får spesialundervisning varierer mykje.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia 2/2017
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia 2/2017
Dansk — Fagfellevurdert

Motivation – læreransvar eller elevansvar?

Hvordan blir motivasjonen hos elever i videregående skole påvirket av det som skjer i undervisningen?

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Paideia Vol. 11, 2016
Fagfellevurdert

Er barnehage en risiko eller gevinst for barns utvikling?

Denne studien undersøkte sammenhengen mellom timer i barnehage og start i barnepass (all pass utenfor hjemmet) og barns utvikling hos 276 4–5-åringer. Resultatene tyder på at tid tilbrakt i barnehagen eller startalder i barnepass utenfor hjemmet verken er positivt eller negativt relatert til barns utvikling. Resultatene fra denne studien bør bidra til en dreining av oppmerksomheten i den pågående debatten om bruk av barnehage til en drøfting av de potensielle fordelene deltakelse i barnehage har, og hvilke muligheter en har for å styrke barns nysgjerrighet, kunnskap og mestring i stedet for fortsatt fokus på de potensielle skadene.

Publisert: 15.11.2015 Hentet fra Paideia 10/2015
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner - forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold

Denne artikkelen har til hensikt å undersøke om elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold, kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Datamaterialet omfatter 4128 elever fra 5. til 10. klasse. Studien viser at variablene som er undersøkt, har forholdvis lik sammenheng med skolefaglige prestasjoner både for jenter og for gutter, men at jentene skårer høyere, spesielt på de lærervurderte variablene.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Paideia Vol 9 1/2015
Dansk — Fagfellevurdert

Synlig læring i dag

20 års studier resulterte i 2009 i boken "Visible learning", en av de mest omtalte publikasjonene innenfor utdanningsforskning. I denne artikkelen svarer John Hattie på mye av kritikken som er fremkommet og han utdyper hvor hans forskning er relevant.

Publisert: 01.02.2015 Hentet fra Paideia Paideia 9/2015
Fagfellevurdert

Spesialundervisning i praksis

Denne artikkelen viser at elevenes aktivitetsnivå er langt større når det er spesialundervisning, enn når det er ordinær opplæring.

Publisert: 17.11.2014 Hentet fra Paideia
Fagfellevurdert

Kunnskap og symbolsk dominans – en studie av kampen om barnehagen

Gjennom fire ulike fortellinger fra barnehagepedagogikkens verden ser forfatteren på sammenhenger mellom makt og kunnskap, som barnehagens personale inngår i.

Publisert: 15.05.2014 Hentet fra Paideia
Fagfellevurdert

Fra forskningskunnskap til pedagogisk praksis

Denne artikkelen gir eksempler på evidensbasert praksis med utgangspunkt i lærernes arbeidssituasjon og gjennomgår noen viktige argumenter for og imot evidensperspektivet i skole og undervisning.

Publisert: 12.12.2013 Hentet fra Paideia
Fagfellevurdert

Norsk skole anno 2013 - Økende ekskludering under dekke av inkludering?

Er det grunnlag for å spørre om vi ser økende ekskluderingstendenser i den norske skolen, spesielt når det gjelder læringsutbytte og deltakelse i grunnskolens læringsfellesskap?

Publisert: 13.05.2013 Hentet fra Paideia
Fagfellevurdert

Kvalitet i dagtilbudet – hva sier barna?

Kvalitet i dagtilbudet er viktig. Det sier utdanningsforskerne. Det sier økonomene. Men hva sier barna?

Publisert: 16.11.2012 Hentet fra Paideia
Fagfellevurdert

Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap - kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer

Klasseledelse og gode relasjoner til elevene er viktig for å begrense omfanget av atferdsproblemer. Denne studien viser imidlertid at også måten undervisningen blir organisert på, og hvilke arbeidsmåter som blir valgt, påvirker både elevens atferd og arbeidsinnsats.

Publisert: 12.05.2011 Hentet fra Paideia
Fagfellevurdert

Reduksjon i andel elever som mottar spesialundervisning

Artikkelen handler om hvilke sammenhenger det er mellom læringsmiljøet og bruk av ressurser til spesialundervisning. Danske erfaringer med bruk av LP-modellen viser en reduksjon av spesialundervisning når lærerne vektlegger et relasjonelt perspektiv på læring og undervisning, i motsetning til et individ orientert perspektiv.

Publisert: 08.01.2011 Hentet fra Paideia 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo