Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Kronikk

Skoleansatte har en unik mulighet til å oppdage vold

Skolen har en unik mulighet til å oppdage barn som er utsatt for vold og krenkelser fra sine nærmeste, og de har plikt til å melde fra til barnevernet når de har grunn til å tro at en elev lever

Forskningskafe

Barn og unge med adferd som utfordrer (video)

I denne presentasjonen ser Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret på ulike perspektiver knyttet til barn og unge med adferd som utfordrer.

 

Årets Eilert Sundt-foreleser: DNA gjør oss til dem vi er

- Foreldre, skole og venner har stor betydning i livene våre, men de bestemmer ikke hvem vi er. I bunn og grunn ville vi vært de samme om vi hadde blitt adoptert bort ved fødselen, sier Robert Plomin.

 

Overgrepsutsatt som barn – lever i skam som voksne

Menn som har blitt utsatt for overgrep i ung alder sliter med stor skamfølelse i ettertid. – De mener offerrollen harmonerer dårlig med den tradisjonelle oppfatningen av mannsrollen, sier

Forskningskafe

Kule krabatar leikar - Still eller vill?

Se Kirsten Flaten, dosent ved Høgskulen på Vestlandet, forelese om barn og unge med adferd som utfordrer.

Kronikk

Kva alle politikarar og andre som tek avgjerder om barn bør vite

Avgjerder som gjeld omsorg for barn krev grunnleggjande kunnskap både om kva som påverkar barns utvikling, og om kva for menneskelege og samfunnsmessige konsekvensar oppveksten vi tilbyr barna har.

 

Mindre framtidsoptimisme blant ungdom

Ungdata 2018: Norske ungdomar er meir involvert i problemåtferd og trua på framtida har blitt svekka, viser årets nasjonale tal.

 

Sterk økning i hasjbruk blant ungdom i Oslo

Tall fra Ung i Oslo 2018 viser at hasjbruken blant osloungdom har økt markant siden 2015. Bruken er størst på vestkanten.

Omtale

60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet

Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette.

 

Ti tips for å unngå forskjellsbehandling av jenter og gutter

Hvis gutter lærer at det er greit å ta mer plass enn jenter, kan det forme hvordan de oppfører seg som voksne, mener forsker.

 

Ungdom bruker selvskading til å dele følelser

Å skade kroppen sin kan være en måte å kontrollere negative følelser på. Ny forskning fra UiO viser at unge også bruker selvskading for å kommunisere og dele vanskelige følelser, som de ikke får

Fagfellevurdert

Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement

Aktiv og entusiastisk deltakelse er viktig for læring, men hva skaper engasjement i undervisningssituasjonen? Studier har vist at det er sammenheng mellom lærers adferd og engasjement hos elevene. I

Fagfellevurdert

Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena

Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av

 

Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn

Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn

 

Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?

Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport.

Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

 

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

 

Dei stille barna blir ikkje sett

Stille, sjenerte og introverte barn får ikkje like mykje merksemd som barn med utagerande åtferd, viser undersøking. Får det stille barnet hjelp allereie i barnehagen, vil ikkje vanskane følgje

 

Snuoperasjon for tøffe klasser

Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl.

 

Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet

Læreren er den viktigste enkeltpersonen i å utvikle klassen som kontekst. Derfor bør lærere forstå prinsipper i interaksjon mellom aggressivitet hos elever og dem selv som ledere i klassen.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter