Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer

Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer.

 

Fire av ti unge flyktninger strever psykisk

42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge.

 

Barn født sent på året er dårligst til å lese

Barn født sent på året er dårligere til å lese enn de som er født helt i starten av året. Det viser en ny studie ved Nord universitet.

Kronikk

Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det

KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddela

 

Vil gi lærarar kompetanse i å arbeide med livsmeistring

Solrun Samnøy, høgskulelektor og stipendiat, har utvikla kompetansehevingstiltaket «KLAPP – opplæring av lærarar om positiv psykisk helse».

 

Hvordan følge opp elever som har blitt utsatt for mobbing?

Stipendiat Mari M. Lunder undersøker hvordan skolene følger opp elever som har blitt utsatt for mobbing. - Det finnes mange skoler som har gode rutiner for å avdekke og stoppe mobbing, men vi vet mind

 

- Feil å framstille gutter som skoletapere

Uavhengig av utdanning får guttene mer lønn, oftere fulltid og oftere fast jobb, sier forskere. De ønsker å nyansere debatten om kjønn i skolen.

 

Terapi i naturen hjelper unge å finne ro

Gjennom friluftsterapi får ungdommer et pusterom fra en kaotisk hverdag med stadig høyere krav til prestasjoner og selvfremstilling. Den positive effekten er fortsatt til stede ett år etter.

Podcast

Lærerrommet: Livsmestring, kan det læres?

Hvordan kan livsmestring læres bort i et klasserom? Hva med elever som ikke lærer seg de rette mestringsteknikkene?

 

Ungdommer om selvskading: – Hadde så vondt inni meg at jeg var desperat etter å fjerne smertene

En studie blant norske videregåendeelever gir flere overraskende svar om hva som ligger bak selvskading.

 

Barn og unge ønsker seg mindre kjønnsdelt reklame

Barn opptrer oftare som forbrukarar, og reklamen ser forskjellig ut for jenter og gutar. Fører det med seg likestillingsutfordringar? Kamilla Knutsen Steinnes ved OsloMet undersøker temaet i ny studie

 

Fire tiltak for å forebygge radikalisering

Forebyggingen mot radikalisering og terrorhandlinger må begynne lenge før personer er aktive på ekstremistiske nettsteder, mener forsker.

Omtale

– Tør vi tenkje tanken at nokon barn heller vil døy?

Korleis møter me barn og unge med sjølvmordstankar? Dette er tema for Verdsdagen for sjølvmordsforebygging 10. september ved UiA.

 

Misnøye med eget utseende påvirker helsen som voksen

Ungdommer som er misfornøyde med kroppen sin, eller opplever lite tilfredshet med livet, har dårligere helse i voksenlivet, viser en nylig publisert studie fra Institutt for global helse og samfunnsme

 

- Einsemd er like farleg som usunn mat

Langvarig einsemd aukar risikoen for dødelege sjukdommar. Forskaren Roger Ekeberg Henriksen seier at vi må ta dette på største alvor.

Blogg

Nye artikler: Fattigdom har ikke bare negativ innvirkning hvilken kunnskap barn entrer skolen med, men også på læringstakten i skolen

I fire år har jeg vært heldig å være medansvarlig for en undersøkelse som følger ca 300 barn av rombefolkningen i Romania. Vi sammenligner utviklingen til disse barna med en stor gruppe rumenske barn

 

Dette lurer ungdommen på når de kan spørre anonymt

En analyse av nesten 300.000 spørsmål fra ungdom skrevet uoppfordret på ung.no, har ført til stor innsikt i hva unge i dag faktisk er opptatt av. Kropp, helse og identitet er noen av temaene som toppe

 

Norsk skole underbygger sosiale forskjeller

Organisering av skolesystemet har betydning for hvordan sosial ulikhet skapes og reproduseres.

 

Ungdata: Færre ungdommer trives på skolen

Den nasjonale ungdatarapporten for 2019 viser at flere ungdommer kjeder seg på skolen og bruker mindre tid på lekser.

 

Betydelig sosial mobilitet blant etterkommere i Norge

Etterkommere av innvandrere har lavere karaktersnitt på skolen enn etnisk norske ungdommer, men tar i større grad høyere utdanning, viser nytt bokkapittel fra ISF-forsker Liza Reisel med flere.