Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningsnotat (35)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (10)
  • Studieforberedende (10)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Psykisk helse (7)
  • Barnehage (6)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Digitalisering (4)
  • Forskning og metode (4)
  • Ledelse (3)
  • Læreplaner (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Mobbing (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Fremmedspråk (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Lek (2)
  • Læremidler (2)
  • Matematikk (2)
  • Motivasjon (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (29)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Helsedirektoratet (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • SINTEF Teknologi og samfunn (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Lars Johannesen Kirkebøen (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Terje Manger (1)
Forskningsnotat

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge

Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge?

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Forskningsnotat

Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner

En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersoners holdninger til skolefravær.

Publisert: 01.03.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Forskningsnotat

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar.

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter?

For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid blant lærerstudentene og ta hensyn til studentenes egne refleksjoner.

Publisert: 02.10.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden?

Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Fordelar og ulempar med digital vurdering

Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke digitale verktøy i større vurderingar.

Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring

Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet.

Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Traumesensitiv tilnærming i skule og barnehage

Studien som blir presentert her, ser nærmare på traumesensitiv tilnærming. Fokuset i studien er på om traumesensitive intervensjonar kan påverke læringa til barn og unge med traume i positiv retning.

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

God rektor, god skule, god læring

Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnotat frå Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærare på problemstillingane rundt skuleleiaren.

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?

I forskningsnotatet oppsummeres funn fra 48 internasjonale og norske forskningsartikler, om lærerstudenters digitale kompetanser.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Forskningsnotat

Effekter av fysisk aktiv undervisning på elevers læringsutbytte og læringsglede

Fysisk aktivitet i klasserommet er antatt å henge positivt sammen med elevenes læringsutbytte. Likevel har ikke skolesystemer lyktes i å innføre fysisk aktivitet i undervisningssammenheng. Målet med denne studien er å anslå virkningen fysisk aktive undervisningsøkter har på elevers læring og læringsglede sammenlignet med tradisjonell, stillesittende undervisning.

Publisert: 13.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Leik som traumeterapi

Studien som blir presentert her, ser nærmare på påverknaden barnesentrert leikterapi kan ha på barn som har opplevd potensielt traumatiske situasjonar.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy

De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har forskerne sammenfattet forskning fra 41 studier for å belyse forskningsspørsmålet: Hvilke oppfatninger har elever av nettbrettet som læringsverktøy? Forskningen deres viser at elever har mange oppfatninger om bruk av nettbrett, både positivt og negativt. Hva elevene tenker og mener, kan gi viktig innsikt for lærere.

Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Korleis kan ein trygge nyutdanna lærarar i klasseleiing?

Lærarar som er gode på klasseleiing stressar mindre. Utviklingsprogram som skal gjere ferske lærarar trygge i klasserommet bør vare over tid og ta utgangspunkt i læraren sin eigen praksis, viser internasjonal forsking.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen

Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt for negative holdninger og handlinger i skolen.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Flerspråklige barn får ikke ekstra hjernetrim

40 års forskning viser at flerspråklighet ikke automatisk gjør deg smartere. Enspråklige og flerspråklige barn presterer likt på kognitive tester.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Digitale verktøy kan utvikle elevers algoritmiske tenkning

Programmer som Scratch og andre digitale verktøy brukt av lærere kan være med på å gi elever større forståelse for algoritmisk tenkning. Det nye forskningsnotatet i GrunnDig-prosjektet har sett nærmere på hvordan elever kan øke sin kompetanse ved hjelp av slike verktøy.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Hvordan bli i stand til å ivareta funksjonshemmede i undervisningen?

Ny forskning ser nærmere på hvordan man i framtiden kan inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og bakgrunn - og hvordan lærerutdanningene kan bidra til dette.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø?

Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra

Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo