Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (27)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Organisering (5)
  • Barnehage (4)
  • Digitalisering (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Mobbing (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Ledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Vurdering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsdirektoratet (31)

Artikkelforfatter

  • Knut Roald (1)
  • Lasse Arntsen (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Artikkel

- Ungdommen er ikke så digitale som vi tror

Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå.

Publisert: 08.01.2025 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne

Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen.

Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Lekser – hva bør skolen tenke på?

Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Forskningsnotat

Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?

I forskningsnotatet oppsummeres funn fra 48 internasjonale og norske forskningsartikler, om lærerstudenters digitale kompetanser.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Omtale

Hva syns elever om å bruke nettbrett som læringsverktøy?

De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. Men hvilke oppfatninger har elever av nettbrett som læringsverktøy? Både positive og negative, ifølge en litteraturgjennomgang av internasjonal forskning på nettbrett fra 2019.

Publisert: 30.03.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Skap et læringsmiljø med rom for å prøve og feile

I et godt læringsmiljø er det rom for å prøve og feile, og elever og lærlinger opplever det trygt å fortelle hva man kan og hva man trenger å lære bedre. Det er derfor viktig at elever og lærlinger er trygge på at hensikten med underveisvurdering er å hjelpe dem i å utvikle kompetansen sin.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Mer og bedre barnehageforskning

Vi får stadig flere forskningsstudier i barnehager, og kvaliteten på studiene blir bedre. Det viser denne kartleggingen av skandinavisk barnehageforsking 2006-19.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Vi reviderer Elevundersøkelsen

Elevundersøkelsen er den viktigste undersøkelsen vi har for å kartlegge hvordan elevene har det på skolen. Svarene fra undersøkelsen brukes av skolen, kommunen og staten for å gjøre skolen bedre. For å sikre at undersøkelsen er relevant og et nyttig verktøy, er vi i gang med å revidere den.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for barn og barnehager

80 prosent av kommunane sier at de klarte å ta seg av de sårbare barna i barnehagane under nedstengingen i mars. Barnehagene mener de har håndtert situasjonen bra og er i stor grad fornøyd med myndighetenes håndtering.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler

Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse.

Publisert: 01.06.2020 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Omtale

Erfaringer fra forsøk med lærlingeordning i gartnernæring og landbruk

Forsøket med yrkesutdanning med 2+2 modell (to år i skole og to år i bedrift) for agronom og gartner viser så langt at denne utdanningen treffer bedre på kravene elevene møter etter avlagt fagbrev som 19-20 åringer.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Om ledelse av kvalitetsarbeid

Denne artikkelen har sett på hva som skal til for at kvalitetsarbeid lykkes.  Det er viktig med samarbeid mellom politiske aktører, administrasjonen og profesjonsgruppene i kommunen/fylkeskommunen og alle må være kjent med  fremdriften i det årlige kvalitetsarbeidet.

Publisert: 20.11.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Fraværet er redusert, men... Tilpasninger og konsekvenser av fraværsgrensen i videregående opplæring

I denne første av totalt tre evalueringsrapporter om ny fraværsgrense i videregående skole, undersøker FAFO, i samarbeid med SSB, blant annet hvilke konsekvenser fraværsgrensen har hatt for ulike involverte grupper og skolenes praksis for fraværsføring.

Publisert: 20.11.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Fysisk lek smitter

Personalet i barnehagen er forbilder. Hvis de viser glede over fysisk lek, smitter det over på barnas bevegelser.

Publisert: 05.09.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet Vetuva 2017
Artikkel

Pedagogisk dokumentasjon skal ikkje vere eit glansbilete

Det er ein fare for at pedagogisk dokumentasjon berre dreier seg om å gjere alt rett. – Da gløymer du å vere nærverande i barnas leik, læring og utforsking, meiner forskar.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet Vetuva 2017
Artikkel

Å bli utsatt for mobbing – en kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak

Mobbing øker risikoen for et bredt spekter av helseproblemer, fravær og dårligere skoleprestasjoner.

Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Kunnskapsoversikt over spesifikke språkvansker

Rapporten gir en kunnskapsoversikt over forskning om forebygging og avhjelping av spesifikke språkvansker hos barn og unge fra 0 til 24 år.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Fysisk aktivitet i skolen

Effekten av fysisk aktivitet i skolen handler i stor grad om hvordan den organiseres, gjennomføres og utformes.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Læring hos barn og unge med hørselhemming

Forskning viser at mange barn og unge med store og små hørselstap strever mer enn andre i barnehagen og på skolen.

Publisert: 08.04.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Tre, to eller én karakter i norskfaget

Gjennomgangen av litteraturen om norskfaget fra de siste ti årene viser at undervisnings- og vurderingspraksisen i faget er lite enhetlig, og at det finnes mange ulike tolkninger av hvordan faget skal forstås.

Publisert: 27.01.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo