Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (13)
  • Forskningskafe (12)
  • Omtale (3)
  • Video (2)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Lekser (4)
  • Organisering (4)
  • Profesjonsforskning (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Atferd (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Ledelse (2)
  • Læreplaner (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (27)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (30)
  • Judit Novak (1)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Pål Roland (1)
  • Simen Spurkland (1)
Artikkel

Tema: Covid19 i skole og barnehage

Covid19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "Corona-skolen".

Publisert: I går Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

God jul fra oss i Utdanningsforskning.no

Vi ønsker alle våre lesere, alle lærere, barnehagelærere, alle som jobber i barnehage, skole og høyere utdanning, alle studenter og foreldre som leser artiklene hos oss, en riktig god jul og et godt nytt år.

Publisert: 17.12.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Fagfornyelsen

Dette skoleåret kommer innføring av fagfornyelsen til å være en viktig del av arbeidet i norske skoler. I denne artikkelen har vi samlet et knippe artikler som kan være godt støttemateriell i dette arbeidet.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Velkommen til "nye" Utdanningsforskning.no

Velkommen til "nye" Utdanningsforskning.no. Etter fem år med mer eller mindre uendret design har vi endelig fått ny og moderne drakt. Nettsiden er fortsatt gratis og fritt tilgjengelig.

Publisert: 14.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Om artiklene på Utdanningsforskning.no

Målet med Utdanningsforskning.no er å gjøre forskningen på utdanningsfeltet tilgjengelig for dem som trenger den. Alle artiklene du finner på vår nettside vil ha gode vitenskapelige og forskningsfaglige kvaliteter. På denne siden kan du lese om du ulike artikkeltypene på sidene våre.

Publisert: 13.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Endringer på Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no har fått nytt brukergrensesnitt. Innholdet er det samme, og alt innhold er fortsatt fritt tilgjengelig for alle! Dette er endringene du som bruker vil møte på nettsidene våre.

Publisert: 13.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tjenesten "Min profil" avvikles

Grunnet endringer på siden har vi i Utdanningsforskning.no besluttet å avvikle tjenesten Min profil. Fredag 14. august 2020 vil være siste dag med mulighet for innlogging for registrerte brukere.

Publisert: 24.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

GOD SOMMER!

Vi i Utdanningsforskning.no ønsker alle våre lesere god sommer. Vi takker for følget denne våren og ser frem til et like forskningsrikt høstsemester, men først skal vi ta oss en velfortjent pust i bakken.

Publisert: 19.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 13.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Svensk — Video

Video: Judit Novak om rettsliggjøringen av norsk skole

Hva ligger egentlig i begrepet «rettsliggjøring av skolen»?  Og pågår det en økende rettsliggjøring av  norsk skole?

Publisert: 09.03.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen

De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene?

Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Kunsten å bygge godt læringsmiljø ved Jørgen Moltubak

Det å bygge gode læringsmiljø handler mye om å bygge gode relasjoner med de enkelte elevene i klassen. I denne presentasjonen drøfter Jørgen Moltubak ulike perspektiver på relasjonsbygging.

Publisert: 30.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Fire heldige vinnere!

Utdanningsforskning.no nådde 29. oktober 2020 målet om 1. million unike brukere. I den anledning avholdt vi en konkurranse. Over 150 brukere lette etter Professor Steffensen blant de 2000 artiklene vi har publisert på sidene våre, og fant ham over 300 ganger! Nå har vi trukket fire heldige vinnere som kan vente seg en fin premie i posten i løpet av noen få dager.

Publisert: 14.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

**Konkurransen er nå avsluttet** Stor konkurranse! Finner du Professor Steffensen?

Hei, Utdanningsforskning.no runder snart 1. million unike brukere. Dette vil vi feire med dere. Derfor sparker vi i gang en konkurranse på Utdanningsforskning.no.

Publisert: 01.10.2019
Forskningskafe

Forskningskafe: Relasjonskompetanse og kunsten å bygge et godt læringsmiljø

Velkommen til forskningskafe! Sendingen begynner torsdag 19. september klokken 18.00 så bli sittende, for dette blir gøy!

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Lekser og forskning (video)

Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Video: Forskningskafe om lekser

Her kan du se opptak av strømming av Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no sin forskningskafe. Kveldens tema var lekser. Vi spurte: Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det?

Publisert: 06.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo