Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (17)
  • Forskningskafe (12)
  • Omtale (3)
  • Video (3)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Lekser (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Organisering (4)
  • Profesjonsforskning (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Atferd (3)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Ledelse (2)
  • Læreplaner (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (32)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (35)
  • Claudia Lenz (1)
  • Judit Novak (1)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Pål Roland (1)
  • Simen Spurkland (1)
Artikkel

GOD SOMMER!

Vi i Utdanningsforskning.no ønsker alle våre lesere en kjempefin og energigivende sommer. Det har dere i sannhet fortjent!

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid

Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme.

Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Utdanningsforskning.no – Julebrev

Nok et innholdsrikt år går mot slutten. Vi redaksjonen ønsker alle våre lesere god jul. Her kommer en liten oppsummering av året som har gått.

Publisert: 21.12.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Ukeskonkurranse på Utdanningsforskning.no

Finner du Professor Steffensen? Hver uke denne høsten gjemmer vi Professor Steffensen i en eller flere av de fremhevede artiklene den uka. Hvis du finner professoren kan du registrere deg for å bli med i konkurransen om flotte premier. Vi trekker en ny vinner hver uke. Lykke til!

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Paulo Freires 100-års jubileum

I år ville "frigjøringspedagogikkens far" Paulo Freire blitt 100 år. Vi markerer dette med en egen temaside om denne viktige pedagogiske filosofen.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid19 i skole og barnehage

Covid19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "Corona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

God jul fra oss i Utdanningsforskning.no

Vi ønsker alle våre lesere, alle lærere, barnehagelærere, alle som jobber i barnehage, skole og høyere utdanning, alle studenter og foreldre som leser artiklene hos oss, en riktig god jul og et godt nytt år.

Publisert: 17.12.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Fagfornyelsen

Dette skoleåret kommer innføring av fagfornyelsen til å være en viktig del av arbeidet i norske skoler. I denne artikkelen har vi samlet et knippe artikler som kan være godt støttemateriell i dette arbeidet.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Velkommen til "nye" Utdanningsforskning.no

Velkommen til "nye" Utdanningsforskning.no. Etter fem år med mer eller mindre uendret design har vi endelig fått ny og moderne drakt. Nettsiden er fortsatt gratis og fritt tilgjengelig.

Publisert: 14.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Om artiklene på Utdanningsforskning.no

Målet med Utdanningsforskning.no er å gjøre forskningen på utdanningsfeltet tilgjengelig for dem som trenger den. Alle artiklene du finner på vår nettside vil ha gode vitenskapelige og forskningsfaglige kvaliteter. På denne siden kan du lese om du ulike artikkeltypene på sidene våre.

Publisert: 13.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Endringer på Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no har fått nytt brukergrensesnitt. Innholdet er det samme, og alt innhold er fortsatt fritt tilgjengelig for alle! Dette er endringene du som bruker vil møte på nettsidene våre.

Publisert: 13.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tjenesten "Min profil" avvikles

Grunnet endringer på siden har vi i Utdanningsforskning.no besluttet å avvikle tjenesten Min profil. Fredag 14. august 2020 vil være siste dag med mulighet for innlogging for registrerte brukere.

Publisert: 24.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 13.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Svensk — Video

Video: Judit Novak om rettsliggjøringen av norsk skole

Hva ligger egentlig i begrepet «rettsliggjøring av skolen»?  Og pågår det en økende rettsliggjøring av  norsk skole?

Publisert: 09.03.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen

De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene?

Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Kunsten å bygge godt læringsmiljø ved Jørgen Moltubak

Det å bygge gode læringsmiljø handler mye om å bygge gode relasjoner med de enkelte elevene i klassen. I denne presentasjonen drøfter Jørgen Moltubak ulike perspektiver på relasjonsbygging.

Publisert: 30.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Fire heldige vinnere!

Utdanningsforskning.no nådde 29. oktober 2020 målet om 1. million unike brukere. I den anledning avholdt vi en konkurranse. Over 150 brukere lette etter Professor Steffensen blant de 2000 artiklene vi har publisert på sidene våre, og fant ham over 300 ganger! Nå har vi trukket fire heldige vinnere som kan vente seg en fin premie i posten i løpet av noen få dager.

Publisert: 14.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo