Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Atferd (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Autisme (1)
  • Mobbing (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (2)
  • Spesialpedagogikk (2)

Artikkelforfatter

  • Beate Heide (5)
  • Rina Nicolaisen (2)
  • Margrethe Sylthe (1)
Fagartikkel

Karakterjag på kompetansemålskolen

Noen elever opplever kravene om å prestere og nå resultatmål i de enkelte fagene som så vanskelig at de utvikler angst og depresjon. Forfatterne av denne artikkelen etterlyser at man heller bør fokusere mer på nyere forskning som har et mer helhetlig syn på barnet og viktigheten av relasjonelle faktorer. Elevene trenger å bli sett for den de er, ikke bare for det de kan.

Publisert: 21.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Skolens ansvar for – og elevens rett til et trygt og godt læringsmiljø

Skolens ansvar har historisk sett vært knyttet til undervisning i fag som norsk, engelsk og matematikk. De siste skolereformene har gitt skolen nye oppgaver. I tillegg til det faglige, har skolen fått ansvar for elevenes skolemiljø og trivsel på skolen 1. Skolens ansvar omfatter også elevenes skolevei og friminuttene.

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 03.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen
Fagartikkel

Når det umulige skjer – om å leve og å dø

Denne artikkelen tar for seg det alvorlige temaet om når et barn blir alvorlig syk og dør. Temaet blir belyst fra flere synsvinkler både barnets og den aller nærmeste familiens, samt hvordan barnehage og skole bør forholde seg til temaet sykdom og død. Artikkelforfatteren bruker også små utsnitt fra en barnebok hun har skrevet for å eksemplifisere hvordan et barns tanker og følelser kan arte seg i møte med egen sykdom og død.

Publisert: 16.11.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo