Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Digitale ferdigheter (5)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (3)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (2)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Rune Johan Krumsvik (6)
  • Lise Øen Jones (3)
  • Erling Berrum (1)
  • Marianne Øfstegaard (1)
  • Ole Johan Eikeland (1)
  • Petter Kongsgården (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Everyday Digital Schooling – implementing tablets in Norwegian primary school. Examining outcome measures in the first cohort

Kunnskapsgrunnlaget omkring innføring av nettbrett i skoleutviklingsprosjekt er begrenset både nasjonalt og internasjonalt. I denne studien undersøker forskere om, og eventuelt hvordan slike skoleutviklingsprosjekt spiller inn på nasjonale registerdata fra nasjonale prøver, kartleggingsprøver og elevundersøkelsen.

Publisert: 17.10.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2018
Kronikk

Trenerne i den akademiske maraton

Vi har alle sett hvor viktig trenerne er for at idrettsutøvere skal prestere best mulig, men hvor viktig er «trenerne» for de som legger ut på et fireårig doktorgradsløp?

Publisert: 13.11.2017 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Kronikk

Digital kompetanse i høyere utdanning

Digital kompetanse betyr stadig mer for både undervisning, forskning og yrkesliv. Men hva innebærer egentlig dette for høyere utdanning i «algoritmens tidsalder»?

Publisert: 24.03.2017 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert

Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning

Det må rettes et sterkere fokus mot hva som konstituerer undervisningskvalitet i høyere utdanning. Lærerne har et særlig ansvar for å sikre denne, men dette er et «lagspill» hvor studentene må ta et større ansvar enn i dag for at man skal lykkes med dette.

Publisert: 10.03.2017 Hentet fra Uniped 01 /2017 (Volum 40)
Fagfellevurdert

Use of tablets in primary and secondary school – a case study

This article focuses on the use of tablets in pupils’ learning and the extent to which pupils become more involved in the planning, implementation and assessment of their learning.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 4/16
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics

I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo