Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (3)
  • Skoleutvikling (2)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (4)
  • Bedre skole (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Unni Vere Midthassel (6)
  • Arnfinn Helleve (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagartikkel

Samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten - en undersøkelse

Et pågående forskningsprosjekt undersøker blant annet hvordan rektorer, lærere og helsesykepleiere vurderer samarbeidet mellom skolen og skolehelsetjenesten. Selv om majoriteten mener at samarbeidet er godt, ser det ut til at skolene er noe mer fornøyd med samarbeidet enn det skolehelsetjenesten er.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Artikkel

Partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner og skoler bør oppmuntres

Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og skoler kan bidra til å bringe akademia og praksisfeltet nærmere hverandre, med økt læring begge steder som utbytte.

Publisert: 29.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan kan partnerskap mellom skoler og universitet bidra til utvikling i skolen?

Det er i skjæringspunktet mellom skolepraksisen og den vitenskapelige praksisen at det kan skapes utvikling som begge parter kan dra nytte av – dersom de respekter hverandres virkeligheter.

Publisert: 23.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Klasseledelse må defineres

Forskning på hva som er effektiv klasseledelse, som altså skaper et læringsfremmende miljø, har pågått i mer enn førti år. Her finner du flere definisjoner på klasseledelse, samt en forklaring på forholdet mellom begrepene klasseledelse og læringsledelse.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Autoritativ klasseledelse – hva er det?

Noen begreper blir viktige og vi bruker dem mye. Autoritativ klasseledelse, autoritative voksne, autoritative ledere er noen slike begrepspar. Men hva betyr det å være en autoritativ klasseleder, hvor kommer begrepet fra og er det holdbart begrep?

Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Klasseledelse på ungdomstrinnet

Klasseledelse handler om å skape et positivt læringsmiljø, hvor elevene kan konsentrere seg og bli motiverte for læring og utvikling. I dette dokumentet beskrives først bakgrunnen for klasseledelsesbegrepet. Så redegjøres det for hva som kjennetegner god klasseledelse. Den siste delen omhandler hva som kjennetegner skolebasert arbeid med klasseledelse.

Publisert: 15.12.2012 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo