Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (49)
  • Forskningskafe (13)
  • Artikkel (12)
  • Omtale (3)
  • Video (2)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (10)
  • Digitale ferdigheter (9)
  • Klasseledelse (9)
  • Organisering (9)
  • Atferd (8)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Mobbing (7)
  • Barnehage (6)
  • Motivasjon (6)
  • Profesjonsforskning (6)
  • Lekser (5)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Læreplaner (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Skolevegring (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Ledelse (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Stress (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Lek (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Religion, etikk og filosofi (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Selvregulering (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Vurdering (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klima og miljø (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Overgrep (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (79)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (27)
  • Vigdis Alver (11)
  • Judit Novak (1)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Pål Roland (1)
  • Simen Spurkland (1)
Podcast

Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig?

Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene?

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre?

Hva er utholdenhet, og kan det læres bort?

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid19 i skole og barnehage

Covid19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "Corona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

God jul fra oss i Utdanningsforskning.no

Vi ønsker alle våre lesere, alle lærere, barnehagelærere, alle som jobber i barnehage, skole og høyere utdanning, alle studenter og foreldre som leser artiklene hos oss, en riktig god jul og et godt nytt år.

Publisert: 17.12.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Fagfornyelsen

Dette skoleåret kommer innføring av fagfornyelsen til å være en viktig del av arbeidet i norske skoler. I denne artikkelen har vi samlet et knippe artikler som kan være godt støttemateriell i dette arbeidet.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk?

Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning?

Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Bøker i barnehagen, hvorfor det?

Hvilken funksjon kan bøker ha i barnehagens hverdag og for barna?

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er dybdelæring i fagfornyelsen?

Hva betyr dybdelæring, og hva betyr det ikke?

Publisert: 14.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god overgang fra barnehage til skole?

Over hele landet er det nå spente skolestartere. Skal barn og elever tilpasse seg skolen, eller skal skolen tilpasse seg dem?

Publisert: 13.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Velkommen til "nye" Utdanningsforskning.no

Velkommen til "nye" Utdanningsforskning.no. Etter fem år med mer eller mindre uendret design har vi endelig fått ny og moderne drakt. Nettsiden er fortsatt gratis og fritt tilgjengelig.

Publisert: 14.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Om artiklene på Utdanningsforskning.no

Målet med Utdanningsforskning.no er å gjøre forskningen på utdanningsfeltet tilgjengelig for dem som trenger den. Alle artiklene du finner på vår nettside vil ha gode vitenskapelige og forskningsfaglige kvaliteter. På denne siden kan du lese om du ulike artikkeltypene på sidene våre.

Publisert: 13.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Endringer på Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no har fått nytt brukergrensesnitt. Innholdet er det samme, og alt innhold er fortsatt fritt tilgjengelig for alle! Dette er endringene du som bruker vil møte på nettsidene våre.

Publisert: 13.08.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tjenesten "Min profil" avvikles

Grunnet endringer på siden har vi i Utdanningsforskning.no besluttet å avvikle tjenesten Min profil. Fredag 14. august 2020 vil være siste dag med mulighet for innlogging for registrerte brukere.

Publisert: 24.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

GOD SOMMER!

Vi i Utdanningsforskning.no ønsker alle våre lesere god sommer. Vi takker for følget denne våren og ser frem til et like forskningsrikt høstsemester, men først skal vi ta oss en velfortjent pust i bakken.

Publisert: 19.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: ADHD og andre oppmerksomhetsvansker, hvordan hjelpe?

Kan de ikke bare «ta seg sammen»? Hvordan kan lærere og skole tilrettelegge for elever som strever innenfor spekteret av oppmerksomhetsforstyrrelser og selvregulering?

Publisert: 17.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva betyr elevmedvirkning i fagfornyelsen?

Med de nye læreplanene skal også lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Hva er egentlig elevmedvirkning?

Publisert: 08.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene?

Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning?

Publisert: 05.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Livet med sosiale medier

Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme?

Publisert: 20.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 13.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Svensk — Video

Video: Judit Novak om rettsliggjøringen av norsk skole

Hva ligger egentlig i begrepet «rettsliggjøring av skolen»?  Og pågår det en økende rettsliggjøring av  norsk skole?

Publisert: 09.03.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo