Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningsnotat (29)
  • Artikkel (18)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (12)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (11)
  • Studieforberedende (10)
  • Frafall og gjennomføring (9)
  • Motivasjon (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Barnehage (6)
  • Digitalisering (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Internasjonal forskning (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Mobbing (4)
  • Ny som lærer (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Ledelse (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Læremidler (3)
  • Læreplaner (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Atferd (2)
  • Lek (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Matematikk (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Stress (2)
  • Vurdering (2)
  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (49)

Artikkelforfatter

  • Nina Kalvatn Friestad (2)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Lars Johannesen Kirkebøen (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Lotta Johansson (1)
  • Terje Manger (1)
Podcast

Forskning på livsmestring

Hva er livsmestring, eller life skills som det heter på engelsk, hvilke sider av fenomenet har det blitt forsket på, og hvordan kan det koples til fagfornyelsen i skolen?

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Fordelar og ulemper med å droppe karakterar

Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.

Publisert: 19.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar.

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter?

For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid blant lærerstudentene og ta hensyn til studentenes egne refleksjoner.

Publisert: 02.10.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Hvordan beholde læreren i jobben?

Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, blir også ofte værende der de er.

Publisert: 18.08.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Hva gjør man med elever som slår?

Kunnskapsdepartementet vil lovfeste at lærere kan gripe inn fysisk når elever skader seg selv eller andre, samtidig som det skal jobbes for å forebygge slike situasjoner. Forskning viser at tiltak der elever med utfordrende adferd øves opp i å regulere seg selv, har god effekt.

Publisert: 14.06.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon

En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret, viser flere områder med forbedringspotensial.

Publisert: 05.06.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Skandinavisk barnehageforskning: Flere publikasjoner, høyere kvalitet og mer fra Norge

I tillegg er det nå flere forskere som bruker kvantitativ metode og flere studier med fokus på de yngste barna. Det viser den ferske rapporten om empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2020, som KSU har vært ansvarlig for.

Publisert: 09.02.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Med GrunnDig-rapporten har Norge et solid kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen

En milepæl er nådd innen norsk utdanningsforskning når GrunnDig-prosjektet nå kommer med sin sluttrapport.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Podkast om digitalisering og yrkesfagene er ute nå

Hvordan bruke digitale hjelpemidler på en god måte i undervisning på yrkesfagene, og hva sier forskningen om dette feltet? Du får svar på dette og mye mer i den nyeste episoden av Kunnskapssenter for utdannings podkast-serie Oppsummert kunnskap.

Publisert: 29.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden?

Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Fordelar og ulempar med digital vurdering

Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke digitale verktøy i større vurderingar.

Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring

Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet.

Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Traumesensitiv tilnærming i skule og barnehage

Studien som blir presentert her, ser nærmare på traumesensitiv tilnærming. Fokuset i studien er på om traumesensitive intervensjonar kan påverke læringa til barn og unge med traume i positiv retning.

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

God rektor, god skule, god læring

Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnotat frå Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærare på problemstillingane rundt skuleleiaren.

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Leik som traumeterapi

Studien som blir presentert her, ser nærmare på påverknaden barnesentrert leikterapi kan ha på barn som har opplevd potensielt traumatiske situasjonar.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy

De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har forskerne sammenfattet forskning fra 41 studier for å belyse forskningsspørsmålet: Hvilke oppfatninger har elever av nettbrettet som læringsverktøy? Forskningen deres viser at elever har mange oppfatninger om bruk av nettbrett, både positivt og negativt. Hva elevene tenker og mener, kan gi viktig innsikt for lærere.

Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

KSU med ny forskningsrapport om hvordan man kan rekruttere og beholde lærere

Den systematiske kunnskapsoversikten om hvordan man kan rekruttere lærere og hva som skal til for at de blir i barnehage og skole, lanseres med debatt under Arendalsuka i dag. Flere sentrale personer fra politikk, skolesektor og norsk offentlighet deltar.

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Lærerutdanning i Norden - Hva forskes det på?

Hva slags forskning er gjort på lærerutdanning i Norden? Hva finner vi av likheter og forskjeller mellom landene? Svarene kommer snart.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Debatt: Skoleferie og skoleforskning

Debatten om organisering av skoleåret har pågått den siste uken, og KSU har bidratt med et forskningsmessig blikk i diskusjonen.

Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo