Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Yrke (3)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (2)

Artikkelforfatter

  • Halvor Spetalen (5)
  • Bjørn Eben (1)
Fagartikkel

Praktisk yrkesopplæring i koronaens tid

Da hele Skole-Norge stengte dørene i mars 2020, kastet skoleledere og lærere seg rundt og introduserte ulike digitale løsninger for undervisning og oppfølging av elevene. Yrkesopplæringen har imidlertid noen ekstra utfordringer det ble snakket lite om – hvordan er det mulig å gjennomføre praktisk opplæring når elevene ikke kan komme på skolens verksteder?

Publisert: 08.12.2021 Hentet fra Yrke
Fagartikkel

Ønske om felles kompetansemål i restaurant- og matfag

– Vi tror den eneste muligheten for et landsdekkende opplæringstilbud tilpasset lokalt næringsliv er å oppgi tanken om at vg2-programfagene skal være strengt adskilt,, og heller åpne mulighetene for en slags vekslingsmodell der alle elevenes yrkesønsker kan gjennomføres i en og samme vg2-klasse.

Publisert: 05.03.2021 Hentet fra Yrke 3/2020
Fagfellevurdert

Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker

Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Fagartikkel

Teori - praksis i yrkesopplæringen

Selv om andelen fellesfag har økt i forhold til programfagene, er det vanskelig å si om elevene  opplever mer eller mindre teoretisk undervisning i klasserom enn tidligere.

Publisert: 29.11.2015 Hentet fra Yrke 3/2015
Fagfellevurdert

Yrkesfaglæreren – Ny rolle, nye utfordringer

Yrkesfaglærerstudenter opplever det som utfordrende å skulle lede opplæring mot andre yrker enn sitt eget fordi de mangler den nødvendige kunnskapen og erfaringen. For å klare dette er det viktig at det organiseres et samarbeid med andre lærere, skoler og næringsliv.

Publisert: 06.03.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo