Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (15)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Utviklingsforstyrrelser (8)
  • Barnehage (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Språkvansker (3)
  • Atferd (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Autisme (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (16)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (16)
  • Elise Koppang Frøjd (3)
  • Aina Rødal (2)
  • Julie Nybakk Kvaal (1)
  • Kristin Horn Talgø (1)
  • Sibel Thorsen (1)
  • Trude Schmidt Øvregard (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Artikkel

Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes

Opplæringsbehovene til elever med utviklingshemming er ikke godt nok ivaretatt i skolens styringsdokumenter, viser fersk forskning. – Lærere og spesialpedagoger må få bedre veiledning og retningslinjer slik at undervisningen styrkes, mener forsker.

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen

Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Langtidsoppfølging etter ondartet hjernesvulst i barndommen kan avdekke senskader

Langtidsoppfølging av barn etter behandling ved ondartet hjernesvulst er essensielt for å kunne oppdage senskader som svekkelse i intelligens, hukommelse og arbeidsminne.

Publisert: 03.11.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan barnehagen og skolen gi alle barn et rikere ordforråd

Professor Næss ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO mener at det burde være en menneskerett å få tilgang til et rikt ordforråd. Hun vet hvordan barn med svakt ordforråd kan få tidlig og riktig hjelp.

Publisert: 08.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvem skulle trodd at det å lese krever utvikling av så mange ulike ferdigheter?

Lesing er en kompleks operasjon som krever mestring og utvikling av mange ulike språkferdigheter samtidig. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk, UiO, viser hva som må til for å knekke lesekoden og forstå det man leser.

Publisert: 28.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid

– Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar.

Publisert: 07.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hjemmekarantene: Slik kan du hjelpe smårollingen med å utvikle matematiske ferdigheter

Om du hjelper toåringen med å legge puslespill, kan det føre til at barnet mestrer matematikkoppgaver i skolen fem år senere. Over 900 mødre har tatt del i en studie sammen med sine toåringer.

Publisert: 18.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Barnehagen kan gjøre en forskjell for barn som strever med språk

Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn.

Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn med språkvansker strever unødvendig med mye

Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig.

Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience

Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer.

Publisert: 08.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Rekk opp hånda hvis du har opplevd uro i klasserommet!

Elever og lærere blir forstyrret av uro i klasserommet. Hvordan håndterer lærerne det?

Publisert: 28.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan lærerne sikre en god skolestart for alle

Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mener at måten lærerne kartlegger elevene på, har alt å si for om de som strever får den hjelpen de trenger i tide. Samspillet mellom elev og lærer er det essensielle.

Publisert: 12.07.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan barnehagen hjelpe barn med autisme inn i leken

Fersk doktorgradsavhandling avdekker forhold i barnehagen som påvirker hvordan barn med autisme kan delta sosialt.

Publisert: 27.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn med cochleaimplantat (CI) har også god livskvalitet

Selv om noen foreldre er bekymret, så opplever de fleste at barna deres med CI ikke har dårligere livskvalitet enn andre barn.

Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn med nedsatt hørsel sliter med melodien i språket

Det kan gi språkvansker senere i livet. Derfor er det viktig å oppdage de som har dårlig hørsel tidlig, slik at de kan få hjelp så raskt som mulig, påpeker forsker.

Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Spesialtiltak gjorde minoritetsbarna bedre i norsk

De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk.

Publisert: 12.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo