Studentklinikk gjør nyutdannede spesialpedagoger bedre rustet for yrkeslivet
– Stemningen i studentklinikken og den pulserende aktiviteten som foregår når studentene er her i praksis når brukerne er kommet, gjenspeiler min visjon, sier studiedekan ved UiO.
Spesialpedagogikk-student Karsten Enger veiledes av førsteamanuensis Ellen Brinchmann i hvordan han skal kartlegge leseferdigheter hos en bruker som strever med lesing. Enger trekker fram overføringsverdien fra praksisperioden ved Oslo SPeLL Studentklinikk, til jobb som fremtidig spesialpedagog og/eller pedagogisk psykologisk rådgiver: – Praksisperioden har gitt meg gode kunnskaper om rådgivningsprosessen, kartlegging og tiltak, slik at jeg blir tryggere i min rolle når jeg skal ut i jobb. (foto: Colvin / UiO)
Virkelighetssjokket som kommer for nyutdannede, gjelder mange yrkesgrupper, også spesialpedagoger.
Tenk deg at du har fått jobb som nyutdannet spesialpedagog ved en barneskole. Du er den eneste spesialpedagogen, og du kjenner på forventningspresset allerede etter første dag. Trym på 12 vil så gjerne lese raskere, men lærerne vet ikke råd. Ella på 13 strever med matte og føler seg dum. Oda på 7 har vedtak om spesialundervisning, men den ufaglærte som skal gi henne den, vet ikke hva som virker.
Hadde det ikke vært fint om du da hadde trent litt på å snakke med barn som strever, hadde noe erfaring med kartlegging og tolkning av testresultater, og hvordan du går fram for å lage en tiltaksplan basert på resultatene?
Diamanti er psykolog, forsker og leder av Oslo SPeLL Studentklinikk. Studentklinikken er den første i sitt slag innen spesialpedagogikk i Norge. Her får framtidens spesialpedagoger trene seg på å utrede og iverksette tiltak, som har vist seg å være effektive basert på forskningsstudier, for barn, unge og voksne med spesialpedagogiske behov.
Vasiliki Diamanti, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, og leder av Oslo SPeLL (foto: Colvin / UiO)
Skal bli bedre rustet til å hjelpe personer med særskilte behov
Diamanti har en ambisjon om å heve kompetansen til spesialpedagogstudenter, slik at de er bedre rustet å hjelpe personer med særskilte behov.
Vi snakker med én av studentene, Tina Marie Madsen, som hadde sin praksisperiode ved studentklinikken. Hun er helt sikker på at erfaringen hun fikk her, har gjort henne bedre rustet for yrkeslivet.
– Alt starter med å tilby utredning og tiltak som er forskningsbaserte, og det gjør vi her, sier Diamanti.
Vi snakker med én av studentene, Tina Marie Madsen, som hadde sin praksisperiode ved studentklinikken. Hun er helt sikker på at erfaringen hun fikk her, har gjort henne bedre rustet for yrkeslivet.
Tina Marie Madsen, masterstudent ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto:Fredrik Solli Wandem / UiO)
Madsen forteller at hun gjennom praksisperioden ikke bare fikk verdifull erfaring med kartlegging, testing og intervensjonsarbeid med barn og ungdom. Hun fikk også erfaring med rådgivning til foreldre og hele nettverket rundt barna og ungdommen.
– Etter at kartleggingsresultatene var ferdige, var jeg med på tverrfaglig samarbeid med andre tjenester som var involvert med barna. Det var alt fra skole til Pedagogisk Psykologisk Tjeneste. Det er jo mange vi må samarbeide med for at disse barna skal få best mulig hjelp.
Madsen opplevde at det var både rom for og forventninger om selvstendig arbeid og gjennomføring underveis i praksisperioden. Dette syntes hun var både givende og positivt utfordrende.
Samtidig var veilederne alltid til stede for støtte og veiledning, og tok seg tid til å diskutere, reflektere og veilede ved behov.
De relasjonelle erfaringene med både brukerne hun jobbet med, deres familie og veilederne, trekker Madsen fram som ekstra verdifullt.
Jeg sitter igjen med en personlig gevinst i form av mer trygghet på meg selv som kommende spesialpedagog.
En drøm har gått i oppfyllelse
Ved Oslo SPeLL Studentklinikk jobber altså studenter under tett veiledning av vitenskapelige ansatte, som har erfaring med spesialpedagogisk utredning.
Førsteamanuensis Melanie Kirmess er en av veilederne. Hennes kliniske ekspertise er opparbeidet gjennom en lang karriere på blant annet Sunnaas Sykehus og handler om de som opplever språkvansker, såkalt afasi, etter en hjerneskade. Som forsker er hun opptatt av å kunne tilby rehabilitering som har effekt.
Melanie Kirmess, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, og studiedekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO (foto: Colvin / UiO)
Til hverdags er Kirmess studiedekan ved det Utdanningsvitenskapelige fakultet, og har derfor et spesielt hjerte for studentene. Studentene, som i dette tilfelle er fremtidens spesialpedagoger, skal bli spesialister i å tilrettelegge for personer med særskilte behov. Det vil si at de skal finne ut hvilke vansker eller utfordringer personen har og hjelpe de til en bedre hverdag.
Kirmess sier at åpningen av studentklinikken er et stort ønske som har gått i oppfyllelse.
– Stemningen i Oslo SPeLL og den pulserende aktiviteten som foregår når studentene er i praksis her, når brukerne er kommet, gjenspeiler for meg på mange måter min visjon. En livlig universitetscampus hvor aktivt samarbeid, læring og forskning mellom studenter, ansatte og brukere går hånd i hånd.
Kirmess har vært veileder for studenter ved tidligere arbeidsplasser og har savnet å ha mulighet til både å kunne veilede studentene klinisk og ikke minst, møte personer med særskilte behov i kliniske situasjoner.
– Studentklinikken gir studentene rom til å møte brukere mer intensivt i den perioden de er her. Samtidig er det i roligere omgivelser. Mer rolig enn i for eksempel en skolehverdag, på et sykehus eller i en voksenopplæring.
«Du hadde rett, mamma, jeg er ikke dum»
Siden målet med studentklinikken er å gjøre nyutdannede spesialpedagoger bedre rustet til yrkeslivet, er brukerne alltid i fokus.
– Personene som strever, skal få innsikt i egne utfordringer. Vi skal sammen sette individuelle mål og de skal få oppleve mestring. Noen ganger er det aller første gang de opplever mestring på det området de strever, forteller Diamanti.
Illustrasjonsfoto av utredning ved Oslo SPeLL Studentklinikk. (foto: Clayton Gouin / UiO).
En mor til en bruker beskriver det slik:
– Min datter som går siste året på videregående skole, kjemper og kjemper. Lærerne hjelper henne så godt de kan, og jeg også. Selv om hun ikke har gitt opp, så ser jeg at hun mange ganger er på vei. Vi har liksom aldri fått et skreddersydd opplegg. Men her traff de blink. De så hva hun strevde med, de viste henne det og hun innså at hjelpen hun fikk faktisk hjalp. For første gang hørte jeg henne si: "du hadde rett mamma, jeg er ikke dum".
Gull hos Diamanti
Tilbake til førsteamanuensis Diamanti, grekeren, som kom til Norge for åtte år siden og startet Norges første studentklinikk for barn, unge og voksne med særskilte behov. Før hun åpnet studentklinikken, videreutviklet hun testbiblioteket. Her ligger mange tester og noen intervensjonsprogrammer.
– Det er viktig å treffe riktig på hvilket intervensjonsprogram man velger. Intervensjon betyr «å gripe inn». Når spesialpedagoger griper inn og forandrer, må de forandre til det bedre. Først må vi teste prestasjonen for å identifisere utfordringer og styrkeområder. Da kan vi skreddersy intervensjonen til den enkelte, kan du si.
Hun viser oss testbiblioteket, som er unikt i Norge. Det hun kaller «gullgruven» er vegger med kartleggingsverktøy innenfor områder som dysleksi, utviklingsmessige språkforstyrrelser, matematikkvansker, utviklingshemming, og hørsel.
Student Iselin Bekkevold Hansen kan sterkt oppfordre andre masterstudenter ved Institutt for spesialpedagogikk til å velge Oslo SPeLL som praksissted: – Det er gode og profesjonelle veiledere, og mange muligheter for å få bredere kunnskap innenfor områder som kartlegging, rådgivning og tiltak. Det vil gjøre deg bedre rustet for framtiden. (foto: Colvin / UiO)
Veileder og student i testbiblioteket ved Oslo SPeLL. Sammen skreddersyr de et intervensjonsprogram til brukeren, etter å ha kartlagt ferdighetene. (foto: Colvin / UiO)