Fagfellevurdert «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis». En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave En samarbeidsmodell der praksislærer får utvidet tid og en tydeligere rolle i veiledning omkring FoU-prosjekter, kan være med på å utvikle studentenes identitet som undervisere og forskende lærere Publisert: I går Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner Hvilket kunnskapsregime kommer til uttrykk i søknader og komitévurderinger for opprykk eller stilling til førstelektor, og hvilke implikasjoner har dette for utformingen av framtidige kriterier i denne karrierestigen? Publisert: 04.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert «Det var som en espresso» – erfaringer med undervisning i bevegelse i høyere utdanning Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse, og hvordan opplever studenter undervisningen med innlagte bevegelsessekvenser? Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 2/2024
Artikkel Vil bygge sterkere undervisningskultur Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi. Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag. Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode «Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen. Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Eventyrlig gjenbruk Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler. Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering. Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Fekk kjenne på forskarpulsen På fem minutt skal du forklare eit forskingsprosjekt. Korleis går du fram? Intensiteten var høg då lærarstudentane tok utfordringa. Publisert: 16.10.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel Lærarmangelen krev handling - no mobiliserer forskarane I eitt nytt, stort forskingsprosjekt skal forskarar frå Norge og Sverige finne løysningar på lærarmangelen. Arbeidet har nett starta, og forskarane understrekar alvoret i situasjonen. Publisert: 25.09.2024 Hentet fra Nord Universitet
Blogg Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra NOKUT
Artikkel Har flinke bransjefolk som lærere Lære av de beste? Ja, det kan studenter i Volda, som får superdyktige folk fra ulike bransjer inn i klasserommet som lærere. Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda