Fagartikkel Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte. Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagartikkel Hvordan masteroppgaver kan skape bedre lærere En entreprenøriell masteroppgave er et alternativ til den klassiske akademiske oppgaven. Målet har vært å finne en oppgaveform som forbereder studentene til den praktiske hverdagen som lærere. Publisert: 22.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagfellevurdert Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen Siden 70-tallet har utviklingen i utdanningssektoren vært preget av delvis motstridende strømninger av desentralisering og sentralstyring, nasjonale og internasjonale impulser, profesjonskamp, reformlag på reformlag og ulik grad av tillit mellom stat og profesjon. Publisert: 04.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Artikkel – Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve. Publisert: 12.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling? Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt? Publisert: 01.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres. Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Forskningsnotat Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter? For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid blant lærerstudentene og ta hensyn til studentenes egne refleksjoner. Publisert: 02.10.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges? Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue. Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagartikkel Betydningen av å forske sammen Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Millioner til forskning på musikklærerutdanning Gjennom Erasmus+, EU sitt utdanningsprogram og prosjektet TEAM, «Teacher Education Academy for Music», har musikklærerutdanningen ved Nord universitet fått tildelt i underkant av 2,5 millioner kroner. Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Studentar fekk forske på effekten av demokrativerkstaden på Utøya Korleis reflekterer skuleelevane om demokrati etter tre dagar på Utøya sin demokrativerkstad? Det er eitt av spørsmåla tre masterstudentar i pedagogikk utforska i emnet «Forskingsforum». Publisert: 09.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har. Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022