Artikkel Senter for fremragende forskning til UV Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Læraryrket sin attraktivitet er avgjerande for å få fleire til å velje lærarutdanningane Mange vel læraryrket fordi dei vil dele kunnskap og gjere ein skilnad i barn sine liv. Eit godt arbeidsmiljø, gode karrieremoglegheiter og ei lønn som står i samsvar til arbeidet, er avgjerande for at dei blir verande i yrket. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Flere lektorstudenter fullfører studiene Omtrent én av fire lektorstudenter slutter i løpet av normert tid. Den vanligste årsaken til at de slutter er at de vil studere noe annet. Publisert: 24.08.2022 Hentet fra NOKUT
Engelsk — Fagfellevurdert An ecocritical perspective on friluftsliv students’ relationships with nature Ved å satse på utdanning for bærekraftig utvikling, kan utdanningsprogrammer i friluftsliv legge til rette for et økosentrisk skifte i forholdet menneske-natur, som uten tvil er en underliggende årsak til naturkrisen. Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 2/2022
Artikkel Lærerutdanning i Norden - Hva forskes det på? Hva slags forskning er gjort på lærerutdanning i Norden? Hva finner vi av likheter og forskjeller mellom landene? Svarene kommer snart. Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Positiv karaktertrend i nasjonale deleksamener i matematikk Resultatene fra to nasjonale deleksamener i matematikk for lærerstudenter viser at snittkarakterene blir stadig bedre. Andelen som ikke får bestått er stabilt sammenliknet med fjoråret. Publisert: 10.08.2022 Hentet fra NOKUT
Podcast Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka – Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen. Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven Norsk lærerutdanning har tidligere blitt kritisert for svak kobling mellom teori og praksis og for å gi studentene få muligheter til å lære gjennom praksis. Aksjonsforskning er tidligere dokumentert som en god strategi for å fremme systematisk refleksjon og for å koble teori og praksis. Publisert: 20.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Podcast BluPodden: Nyutdanna barnehagelærar, hjelpetrengande eller visjonære? Har du lurt på korleis det er å vere nyutdanna barnehagelærar? Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Kan hyppige mikropauser øke læringsutbytte? Det finnes forskning som viser at pauser er bra for oppmerksomheten. Men hvor lange og hyppige pauser bør være i undervisningssammenheng, er derimot noe uklart. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Medforskning i lærerutdanningen Stadig flere universiteter og høyskoler ønsker tettere kobling mellom forskning og utdanning. Skal dette bli mer enn ord, må studenter inviteres inn i forskningsprosjekter og få bruke forskningsdata aktivt i utdanningen sin. Publisert: 07.06.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway Målet med denne artikkelen er å beskrive hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse blir forstått og implementert på ledernivå i lærerutdanningene ved tre institusjoner. Publisert: 02.06.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022