Engelsk — Fagfellevurdert Peer Feedback with Video Annotation to Promote Student Teachers’ Reflections Peer feedback är ett centralt element av bedömning för lärande, och användning av video och videoannotering har potential att främja lärarstudenters kritiska reflektioner kring deras undervisning. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv Praksis er en sentral del av lærerutdanningen, høyt verdsatt av lærerstudenter og beskrevet som den mest innflytelsesrike og nyttige delen av utdanningen . Forskning har imidlertid vist at læringsutbyttet ofte blir tatt for gitt og i liten grad utfordret. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021
Artikkel Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk Teknologifaga skrik etter fleire jenter Vi ønskjer å få fleire jenter til teknologifag, men korleis får ein dei dit, spør Hilde G. Corneliussen. Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Learning leadership in outdoor education: Effects of feedback Et av hovedmålene med friluftslivsfag i høyere utdanning er å utdanne kompetente ledere. En måte å oppnå dette på, er ved å hjelpe studenter til å utvikle selvledelse og autonomi. Publisert: 04.04.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Artikkel Inspirerende forskerseminar om Partnerskap i lærerutdanningene Forskerseminaret i regi av utviklingsprosjektet KUPP var en god arena for studenter, høgskoleansatte og ansatte i samarbeidsskoler og -barnehager å knytte bånd og skape forsknings- og utviklingsprosjekter i fellesskap. Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Engelsk — Fagfellevurdert Digital Downsides in Teacher Education Nettbasert undervisning blir stadig viktigere gjennom hele utdanningen. Funnene våre retter oppmerksomheten mot noen av utfordringene og de mulige fallgruvene ved utstrakt bruk av digital teknologi. Publisert: 16.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Blogg Skoleeksempel på praksisnær forskning Altfor mange ferske lærere slutter i jobben. Praksisnær, profesjonsrettet og behovsidentifisert forskning vil gjøre overgangen fra lærerstudent til lærer mer bærekraftig. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Blogg Mange elever i videregående forberedes ikke godt nok for høyere utdanning Mange av elevene som skal starte på en høyskole eller et universitet til høsten, vil ikke være godt nok forberedt på overgangen fra videregående skole til høyere utdanning. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel Hvordan undervises fremtidige lektorer? Som en del av NOKUTs evaluering av lektorutdanningene har vi undersøkt hvordan underviserne som utdanner lektorstudentene jobber. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Blogg Den doble digitaliseringen: Fag og undervisning i endring I løpet av noen korte, hektiske dager fra 12. mars måtte all undervisning ved universitetet og høgskoler digitaliseres. Hva har vi lært, og hva kan vi ta med videre? Hvordan skal vi i fremtiden kombinere undervisning i digitale og fysiske omgivelser? Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Titan.uio.no
Fagfellevurdert Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020) Målsettingen med denne artikkelen er å bidra med ny innsikt og kunnskap som kan anvendes i kvalitetsutvikling av praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen. Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021