Artikkel Kan hyppige mikropauser øke læringsutbytte? Det finnes forskning som viser at pauser er bra for oppmerksomheten. Men hvor lange og hyppige pauser bør være i undervisningssammenheng, er derimot noe uklart. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Medforskning i lærerutdanningen Stadig flere universiteter og høyskoler ønsker tettere kobling mellom forskning og utdanning. Skal dette bli mer enn ord, må studenter inviteres inn i forskningsprosjekter og få bruke forskningsdata aktivt i utdanningen sin. Publisert: 07.06.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway Målet med denne artikkelen er å beskrive hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse blir forstått og implementert på ledernivå i lærerutdanningene ved tre institusjoner. Publisert: 02.06.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente. Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Fagfellevurdert Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen Samhandlingsmønsteret som blir dokumentert i denne studien, viser at veiledningssamtaler ikke nødvendigvis er flerstemmige selv om flere deltakere møtes. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Årg. 6) 1/2021
Podcast Podkast: ─ Bruk av video kan gi oss bedre lærere Utdanningen til fremtidige generasjoner står på spill når vi skal utdanne nye lærere. Lærerutdanningen må være relevant for det som skjer i skolen. Kan en videoapp være en del av løsningen? Publisert: 27.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Studieval: Dette seier ekspertane Karriererettleiar Gisle Hellsten oppfordrar foreldre og nittenåringar til å senkje skuldrene, og sjå på valget som et gledeleg dilemma framfor eit skjebnetungt lodd. Publisert: 25.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Digital undervisning i høyere utdanning Hvordan kan foreleser bidra til økt deltakelse i digital undervisning? Denne studien benytter studenterfaringer, tidligere studier og foreleseres egne erfaringer til å diskutere hva som kan fremme aktivitet og motvirke passivitet i digital undervisning. Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Peer Feedback with Video Annotation to Promote Student Teachers’ Reflections Peer feedback är ett centralt element av bedömning för lärande, och användning av video och videoannotering har potential att främja lärarstudenters kritiska reflektioner kring deras undervisning. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv Praksis er en sentral del av lærerutdanningen, høyt verdsatt av lærerstudenter og beskrevet som den mest innflytelsesrike og nyttige delen av utdanningen . Forskning har imidlertid vist at læringsutbyttet ofte blir tatt for gitt og i liten grad utfordret. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021
Artikkel Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk Teknologifaga skrik etter fleire jenter Vi ønskjer å få fleire jenter til teknologifag, men korleis får ein dei dit, spør Hilde G. Corneliussen. Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no