Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)
  • Omtale (8)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Motivasjon (6)
  • Forskning og metode (4)
  • Frafall og gjennomføring (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Læreplaner (3)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (3)
  • Digitalisering (2)
  • Læremidler (2)
  • Matematikk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Organisering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • NIFU (24)

Artikkelforfatter

  • Roger Andre Federici (1)
Omtale

Vanskelig å finne effekter av Utdanningsløftets satsing på vg3 fagbrev i skole

Som ledd i evalueringen av tiltakene i Utdanningsløftet 2020, har NIFU også evaluert et tiltak for å styrke det alternative tilbudet for de som ikke får læreplass, nemlig vg3 fagbrev i skole.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NIFU
Artikkel

Gutter har størst utbytte av en mer strukturert læreplan i førskolen

Det finnes betydelige kjønnsforskjeller i viktige ferdigheter allerede før barna begynner på skolen. Selv om høye investeringer i barnehagen er motivert av å fremme like muligheter i utdanning, virker deltakelse å ha mindre effekt på gutter enn jenter.

Publisert: 07.12.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Trend peker mot nedprioritering av trykte ressurser i skolen

NIFU-forskerne Frida Vennerød-Diesen og Cathrine Pedersen har undersøkt situasjonen for læremidler i grunnskolen og videregående skole. Funnene viser en tydelig trend mot nedprioritering av trykte ressurser ved innkjøp av nye læremidler i skolen. Rapporten er basert på data fra «Spørsmål til Skole-Norge», samlet inn i perioden 2014-2022, og er en analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler.

Publisert: 20.10.2023 Hentet fra NIFU
Omtale

Bekymring over økt fravær i norsk skole

En undersøkelse gjennomført av forskere ved NIFU viser en generell oppfattelse blant skoleledere og skoleeiere av økt fravær i norsk grunnskole og videregående skole. De forklarer den opplevde økningen med brede samfunnstendenser, som økning i barn og unges psykiske helseplager og økt digitalisering, men mener samtidig at skolen kan bidra til å redusere fraværet.

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra NIFU
Omtale

Mange skoleansatte opplever at deres faglige bakgrunn ikke utnyttes godt nok

NIFU-forskerne Karl Solbue Vika og Ann Cecilie Bergene har skrevet rapporten Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven. Undersøkelsen har som mål å fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere.

Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Fagfornyelsen yrkesfag oppleves som vellykket, men krevende

I evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, viser en ny forskningsrapport fra NIFU blant annet at nye læreplaner oppleves som vellykket, men krevende. Vi ser også at de fleste yrkesfaglige utdanningsprogrammene opplever vekst eller stabilitet i de første tre årene etter fagfornyelsen.

Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Skolen trenger et system for å ta imot nyankomne elever

Dette viser en ny NIFU-rapport om nyankomne elevers opplæringssituasjon i grunnskolen og i videregående opplæring. En stor utfordring for skolene er å balansere språklig, faglig og sosial integrering.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Hvor store er klassene i norsk grunnskole?

I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen.

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Hvordan håndterer evnerike elever kjedsomhet i skolen?

NIFU-forsker Jørgen Smedsrud har sammen med Anders Nordahl-Hansen (Høgskolen i Østfold) og Ella Idsøe (Naturfagsenteret) skrevet i Frontiers in Psychology om hvordan evnerike elever i matematikk opplever lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, og på hvilke måter elevene håndterer kjedsomhet i skolen.

Publisert: 22.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag

NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

NAV-veiledere fører til at elevene blir værende lenger i videregående skole

Rune Borgan Reiling, Kari Vea Salvanes og Astrid Marie Jorde Sandsør har publisert en artikkel i Economics of Education Review om elevtjenesten og sosialfaglige rådgivere.

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Ingen økt interesse eller motivasjon for realfag

Å forbedre barn og unges kompetanse i realfag har vært et sentralt mål i «Tett på realfag»-strategien. - Vi finner ingen økt interesse eller motivasjon for realfag, forteller forsker ved NIFU Berit Lødding.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra NIFU
Omtale

Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer

Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister.

Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Barnehagelærere og -styrere opplever videreutdanningens kvalitet som høy

Videreutdanningen som tilbys barnehagelærere og barnehagestyrere oppleves å svare til behov og ha høy kvalitet.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Tilbakevendingsutfordringer blant ungdom som har sluttet på videregående skole

Forsker ved NIFU Marianne Takvam Kindt og tidligere NIFU-forsker Kaja Reegård har publisert artikkelen «Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway» i tidsskriftet Young.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Ingen effekt av økt helsesykepleierressurs på elevutfall

Like fullt spiller helsesykepleier en viktig rolle i skolen, særlig for elever i sårbare situasjoner, viser ny rapport.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Skal utvikle kunnskapsgrunnlag til oppvekst- og utdanningssektoren

Kunnskapsdepartementet har besluttet at Norge skal delta i den fjerde gjennomføringen av TALIS og TALIS 3S.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Sosial bakgrunn størst innvirkning på om eleven er i studieforberedende eller yrkesfaglig program i 11. og 12. trinn.

I en ny artikkel bruker forskere data samlet inn i Norge, Belgia og Spania for å sammenlikne ungdoms ulike veier gjennom videregående.

Publisert: 10.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

TALIS-undersøkelsen 2018: Første hovedfunn fra ungdomstrinnet

TALIS 2018 viser at norske ungdomsskoler kjennetegnes ved gode personlige relasjoner og god klasseledelse.

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra NIFU
Omtale

God faglig utvikling og økt motivasjon for opplæring

Alternative vekslingsmodeller innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert og bedriftsbasert opplæring sammenliknet med hovedmodellen. De bidrar til tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, men kan samtidig være krevende både å organisere og å gjennomføre.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra NIFU
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo