Sosial bakgrunn størst innvirkning på om eleven er i studieforberedende eller yrkesfaglig program i 11. og 12. trinn.
I en ny artikkel bruker forskere data samlet inn i Norge, Belgia og Spania for å sammenlikne ungdoms ulike veier gjennom videregående.
Artikkelen er hentet fra NIFU.
Det er et kjent at utdanning ofte reproduserer snarere enn reduserer sosial ulikhet. Sammen med kollegaer i Belgia og Spania har NIFU-forsker Elisabeth Hovdhaugen publisert en artikkel i European Education, som undersøker om dette varierer etter utdanningssystem.
Forskerne bruker longitudinelle data fra tre land, samlet inn i Bergen (Norge), Gent (Flandern, Belgia) og Barcelona (Spania) for å sammenligne gjennomføring i videregående opplæring på tvers av utdanningssystemer i Europa.
Resultatene viser som forventet at sosial bakgrunn, målt som foreldres utdanningsnivå, har størst innvirkning på om eleven er i studieforberedende eller yrkesfaglig program både i 11. og 12. trinn i videregående opplæring.
Analysene viser flere fellestrekk enn forskjeller mellom byene, til tross for at de representerer ulike typer utdanningssystemer.
Artikkelen «Moving on, Switching Gear or Staying Put: Tracking Social Inequality in Secondary School Pathways in Three European Cities» er et resultat av Norges forskningsråd-prosjektet International Study of City Youth.