Artikkel Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Podkast: Bekymringsfullt skolefravær Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel Innovasjon i skolen – med Guttas Campus som illustrasjon Guttas Campus er en intens læringscamp for gutter som nettopp er ferdige med niende klasse i ungdomsskolen, men som står i fare for å falle ut av skolen. Tiltaket er ikke tenkt som en konkurrent til skolen, men som et pedagogisk eksperiment og en kilde til inspirasjon. Publisert: 13.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Dansk — Fagfellevurdert Deltagelses(u)muligheder og skolefravær Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel Norske gutter liker skolen minst Norske jenter trives i stor grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av skolemiljøet. Et av problemene er at guttene opplever skolen som urettferdig. Publisert: 25.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Forskningskafe Jon Rogstad om konsekvensene av mobbing og utenforskap Hva er konsekvensene av mobbing for barn og unge. Hvorfor er mobbeproblematikken så vanskelig å håndtere? Og hvilke tiltak kan lærere anvende for å motarbeide mobbingen? Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Forskningsnotat Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersoners holdninger til skolefravær. Publisert: 01.03.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast BLU-podden Episode 15: Engstelige barn I denne episoden snakker Flaten og Hofslundsengen om barn som er tilbaketrukket og viser engstelig adferd. Det blir tatt opp hvordan barnehagelærer kan håndtere dette. Den utagerende formen for engstelse blir også drøftet. Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læreren. Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Lærerrommet: Skolestress og helseplager Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa? Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet