Omtale Hvorfor har grunnskolebarn fravær? Fraværsproblematikken i videregående skole er godt dokumentert gjennom forskning. Når elevene selv snakker om sitt fravær viser det seg imidlertid at problemet ofte har startet allerede i grunnskolen. Publisert: 22.08.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel 14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle. Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagfellevurdert Bidrar medikalisering av ungdom til utstøtning fra skole og arbeidsliv? Det er økende tilstrømning til uføretrygd, særlig blant unge. Vi drøfter mulige årsaker til dette, og reiser spørsmål om vi har for lett for å ty til en sykdomsforståelse av de personlige utfordringene mange ungdommer møter. Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Fagfellevurdert Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år. Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagfellevurdert Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive. Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Fagfellevurdert Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet? Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole. Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagartikkel Våre håpefulle – når forventning blir fravær Denne artikkelen handler om bekymringsfullt skolefravær. Artikkelforfatteren velger å benytte dette begrepet framfor det mye brukte begrepet skolevegring. Hun mener begrepet vegring om fraværsproblematikk i skolen oppleves som for snevert når man står overfor en så mangesidig utfordring. Publisert: 05.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Video Læring for livet 1: Motiverende undervisning Motiverte elever lærer mer - men hva er egentlig engasjerende undervisning, og hvordan få det til? Publisert: 08.01.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Karakterene fra tiende betyr (nesten) alt Fire av ti bergensungdommer som begynte på yrkesfag i 2014, hadde ikke fullført videregående etter fire skoleår. Den viktigste forklaringen på manglende fullføring er for dårlig kunnskapsgrunnlag fra grunnskolen. Hva kan skolene gjøre? Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Yrke 1/2020
Fagartikkel Meistringsopplevingar i den vidaregåande skulen I eit kunnskapssamfunn er utdanning ein sentral inngangsport til arbeidslivet. Fråfallsproblematikken i vidaregåande opplæring skapar politisk uro, og i seinare tid er det sett inn fleire nasjonale system- og individretta tiltak for å auke gjennomføringsprosenten. Føremålet med denne artikkelen er å sette søkelyset på nokre sentrale faktorar som kan gi elevar med åtferdsvanskar meistringsopplevingar slik at dei trivst på skulen. For å få til dette er det nødvendig at elevane si stemme vert høyrd. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Fagfellevurdert Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det? Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 23) 3/2020