Artikkel Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Artikkel Sosialt bærekraftige lokalsamfunn – hva er det og hvordan får vi det? Økonomisk bærekraft er selvsagt, miljømessig bærekraft en nødvendighet, men sosial bærekraft? Hva er det? Publisert: 14.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert Implementering av et pedagogisk tiltak i et kommunalt skolefraværsteam Problematisk skolefravær representerer ofte en kompleks utfordring, hvor det er en sammenheng mellom individuelle og miljømessige faktorer. En grundig kartlegging av disse faktorene er derfor avgjørende for å utforme tiltak som er meningsfulle og effektive for den enkelte elev. Publisert: 27.02.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagartikkel Lek i skolen – en bedre måte å lære på Vi har utfordringer i norske skoler, både med faglige resultater, tilfeller av vold og psykisk helse. Kan noe av forklaringen være for dårlige rammevilkår for de yngste elevene? Publisert: 24.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel Livsmestring – på tide med en presisering Temaet folkehelse og livsmestring er så bredt definert at det kan være vanskelig for lærere og elever å vite hva dette temaet skal handle om. LIFE-prosjektet ved Universitetet i Stavanger har som mål å bidra til en mer konsistent forståelse av hva som ligger innenfor i temaet. Publisert: 13.02.2025 Hentet fra Bedre skole Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Artikkel TikTok gjør tenåringer glade «Brain rot» og scrolling til øynene blir såre. Blir dagens unge ødelagt av TikTok? Slett ikke, mener medieforsker Emilie Owens. Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Innovasjon i skolen – med Guttas Campus som illustrasjon Guttas Campus er en intens læringscamp for gutter som nettopp er ferdige med niende klasse i ungdomsskolen, men som står i fare for å falle ut av skolen. Tiltaket er ikke tenkt som en konkurrent til skolen, men som et pedagogisk eksperiment og en kilde til inspirasjon. Publisert: 13.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen? Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Dansk — Fagfellevurdert Deltagelses(u)muligheder og skolefravær Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024