Fagfellevurdert Å leke barnet inn En kvalitativ studie om barn og ansattes perspektiver på å fremme inkludering av alle barn i barnehagen. Publisert: 07.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagfellevurdert Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen Utdanning har vært sentralt i konstruksjonen av en sosialdemokratisk velferdsstat, og offentlig utdanning har vært et prioritert politisk satsingsområde. Med nyliberale utdanningsreformer har den offentlige skolens innhold endret seg. Publisert: 04.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 2/2025
Podcast Ruser ungdom seg mer enn tidligere? Tror du ungdom i dag ruser seg mer enn tidligere? Undersøkelser fra slutten av 1960-tallet og frem til i dag viser at det er en helt annen generasjon som har ruset seg mest. Publisert: 02.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Spesialpedagogisk didaktikk som nøkkelen til en mer inkluderende opplæring I denne artikkelen drøfter forfatteren hvordan en lærer kan planlegge og tilpasse undervisningen på en måte som ivaretar både et individuelt, et relasjonelt og et kulturelt aspekt for elever med særskilte behov. Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagartikkel Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel Effekten av folkehelse og livsmestring Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring har allerede fått virke i skolen i noen år. Nå skal et forskningsprosjekt undersøke hvilken effekt dette tiltaket har hatt. Man vil også prøve å finne ut hvilken måte å undervise på som egner seg best. Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Bedre skole
Artikkel Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Artikkel Sosialt bærekraftige lokalsamfunn – hva er det og hvordan får vi det? Økonomisk bærekraft er selvsagt, miljømessig bærekraft en nødvendighet, men sosial bærekraft? Hva er det? Publisert: 14.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert Implementering av et pedagogisk tiltak i et kommunalt skolefraværsteam Problematisk skolefravær representerer ofte en kompleks utfordring, hvor det er en sammenheng mellom individuelle og miljømessige faktorer. En grundig kartlegging av disse faktorene er derfor avgjørende for å utforme tiltak som er meningsfulle og effektive for den enkelte elev. Publisert: 27.02.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagartikkel Lek i skolen – en bedre måte å lære på Vi har utfordringer i norske skoler, både med faglige resultater, tilfeller av vold og psykisk helse. Kan noe av forklaringen være for dårlige rammevilkår for de yngste elevene? Publisert: 24.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024