Fagartikkel Hva gjør vi med skolen? Utopi som uttrykk og virkemiddel for radikal nytenking i utdanningspolitikken Hva gjør vi med skolen – nå? Kan genren utopitenking, få en renessanse? Utopier kan inspirere og oppildne. De kan utfordre tingenes tilstand. Kanskje må radikale tanker til for å endre et skolesystem som synes å råtne på rot. Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel Den penes problem Å være ung og vakker kan være risikabelt. De peneste i ungdomsflokken drikker og fester mer, og tar oftere valg som kan gi dem problemer som voksne. Publisert: 27.08.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale Overvekt og fedme økte hos unge gutter under pandemien Målinger av vekt og høyde hos 78.000 barn viser at forekomsten av overvekt og fedme delvis sank i årene før, men økte hos gutter gjennom pandemien. Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Engelsk — Fagfellevurdert Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager? Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Kronikk Mobilforbud i skolen gjør unge mer aktive Debatt: Friminuttene er altfor viktige til å overlates til Snapchat. Det er på høy tid å innføre et nasjonalt mobilforbud i skolen. Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Skal også barn og unge få hjelp på familievernkontoret? Det er både fordeler og ulemper ved det, ifølge en fersk rapport fra Velferdsforskningsinstituttet NOVA. Samtidig peker forskerne på spesielt én ting som må på plass først. Publisert: 01.07.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Ungdom blir ofte utelatt i saker som angår dem Hva skjer når ungdom er involvert i forskningsprosessen? Ny rapport viser at medforskning kan gi ungdom en stemme der de tidligere ikke har blitt hørt. Publisert: 25.06.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Podkast: Erna Solberg snakker om dysleksi Vi inviterer til en åpen og uformell samtale om dysleksi med Høyre-leder Erna Solberg og professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, Monica Melby-Lervåg. Publisert: 24.06.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Unge gutter knytter kroppsidealer til identitet og psykisk helse Gutter i videregående skole trener for å være sunne og attraktive, men også for å vise omverdenen at de er smarte og disiplinerte. Personlig identitet har blitt en viktig motivasjon for å holde seg i form, mener forskere. Publisert: 21.06.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Hun forsket på barnetegninger, sjelelivet til tenåringer og grunnla norsk pedagogisk psykologi Nylig ble et blått skilt avduket på fasaden av en bygård på St. Hanshaugen i Oslo. Forbipasserende kan nå lære om forskeren Helga Eng som bodde her på starten av 1900-tallet. Publisert: 21.06.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Små barns mulighet til å delta i sorgpraksiser i hverdagslivet i barnehagen. En sosiokulturell analyse av utfordringene med å forstå og møte barnehagebarns sorg Det synes å være et kvalifikasjonskriterium for deltakelse i sorgpraksiser; et kriterium som ikke finnes når det gjelder andre sosiale praksiser barn deltar i som del av sin utvikling, som for eksempel å snakke for å lære språk. Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 3/2024
Fagfellevurdert Rasisme og motstand: Minoritetsungdom slår tilbake Når motstand mot rasisme integreres i hverdagens interaksjoner, utgjør det en form for allestedsnærværenhet som kan være mer potent enn de fleste former for politisk mobilisering og offentlige tiltak. Publisert: 18.06.2024 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 65) 1/2024