Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap?

I denne episoden diskuteres høringsforslaget i lys av profesjonsetiske verdier og barns rett til personvern. Jurist og personvernombud i Asker, Eirin Lauvset, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet, Jon Kaurel og professor i pedagogikk, Solveig Østrem tar lytterne med inn i refleksjoner rundt hva et slikt forslag vil innebære – for barna, for familiene, for lærerne og for sektoren.

Har barns rett til personvern blitt en brysom regel som står i veien for statens ambisjoner? Hva skjer med tilliten som er så viktig for å gi barn et godt pedagogisk tilbud, når data skal samles inn uten samtykke? Kan brudd på fundamentale menneskerettigheter legitimeres av kunnskapsbehov? I samtalen, ledet av rådsleder Birgitte Fjørtoft, diskuteres prinsippet om formålsbestemthet, minimalitetsprinsippet og det grunnleggende profesjonsetiske prinsippet om at barnets egenart og personlige integritet fordrer respekt. Kan vi tillate at disse blir skjøvet til side, til fordel for en eventuell fremtidig kunnskapsgevinst?

Hva du vil lære

  • Få innsikt i konsekvensene av nasjonale registre for barns personvern.
  • Reflekter over lærerens autonomi i møte med datainnsamling og overvåking.
  • Gransk hvordan kunnskapsbasert politikk påvirker utdanningssystemet.