Fagfellevurdert «Vi er jo ikke stonere»: bruk av cannabis og symbolske grenser blant ungdommer vest i Oslo Vestkantungdommenes bruk av cannabis blir regulert av et nokså restriktivt sett normer. Bruken må foregå sammen med andre, må skje «for gøy», og de må heller ikke bruke cannabis for ofte. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 1/2024
Artikkel Hvorfor fører dårlig økonomi og påfølgende stress i familien til atferdsvansker for noen barn, men ikke for andre? – Når vi sammenstiller ulik forskning på barn og lavinntektsfamilier, kan vi nå forklare hvorfor noen barn i slike familier utvikler adferdsvansker og andre ikke, sier forsker. Publisert: 26.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Episode 28: Hvordan snakke med barn om krig? Det er krig flere steder i verden, og på sosiale medier florerer det med sterke bilder av blodige, skada, utsulta eller drepte barn og voksne. Publisert: 26.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Klar økning i mobbing: Vi trenger et mobbeløft i skolen! Alle former for mobbing i skolen øker, og skolens tiltak hjelper ikke. Kronikkforfatterne kommer med forslag til hva skolene kan gjøre. Publisert: 25.09.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel Dette kan styrke relasjonane mellom elevane I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Artikkel Unge fra familier med dårlig råd lærer lite om privatøkonomi hjemme Heller ikke på skolen opplever denne gruppen ungdommer at de lærer nok om økonomi. Det kan koste dem dyrt senere i livet. Publisert: 20.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker. Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – Flere skolevegrere velger private skoler Antall elever med skolevegring øker. Ny forskning viser at skolevegring kan henge sammen med utdanningspolitiske føringer og den offentlige skolens rammevilkår. Publisert: 18.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Ulike grep beskytter gutter og jenter mot selvmord En ny studie viser tydelige kjønnsforskjeller: Nær familie er viktig for jenter med selvmordstanker. For gutter gir aktiviteter som sport, fritidsaktiviteter eller andre hobbyer spesielt god beskyttelse. Publisert: 17.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er. Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagfellevurdert Barns stemme og deltaking i spesialpedagogisk forsking – ein studie av doktoravhandlingar ved Institutt for spesialpedagogikk i perioden 2010–2020 I kva grad og på kva måte får barn delta i forsking som omhandlar dei sjølve og deira kvardag? Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023