Fagartikkel Tourettes syndrom og mobbing i skolen En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette. Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagfellevurdert «Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon Unges erfaringer med å mestre og fullføre skolegang når de bor i barnevernsinstitusjoner, har i stor grad gått under radaren i forskning om barnevernsbarns skoledeltakelse. Publisert: 22.03.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 2-3/2023
Fagartikkel Helsekonsekvenser av mobbing – menneskene bak mobbetallene Denne artikkelen omhandler en retrospektiv studie der artikkelforfatteren og forskeren har intervjuet to kvinner i 50-årene som ble utsatt for mobbing i barne- og ungdomsskolen, om hvordan dette har preget dem både den gang det skjedde, og nå når de begge er voksne. Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagfellevurdert Innflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning Ungdomstrinnet har i lang tid hatt en utfordring med å fremstå som meningsfullt og stimulerende for mange ungdommer. Det blir etterlyst en sterkere sammenheng mellom skolefaglige aktiviteter og ungdommenes egne interesser. Publisert: 20.03.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Fagartikkel Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer Hvordan bør lærere møte elever som har opplevd traumer, og hvordan kan vi best tilrettelegge skolehverdagen for disse elevene? I denne artikkelen refereres det også fra en intervjustudie der fem lærere forteller om sine erfaringer med denne elevgruppen. Publisert: 06.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Podcast Hva er egentlig Tourettes syndrom? Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Blir hindret i å være med på å bestemme Unge voksne med Downs syndrom har et potensial til å ta større plass i egne liv – et potensial som kanskje er ubrukt sånn som det er nå. Publisert: 01.03.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Podcast Tett på Kristine Beate Walhovd og Anders Fjell: Forsker på hjernen vår for å forstå hvorfor vi utvikler oss så forskjellig De forsker på hvordan hjernen vår endrer seg fra vi er født til vi dør. De vil finne svar på hvorfor vi utvikler oss så forskjellig, og på hva som kan forklare disse variasjonene. Hvorfor får for eksempel noen Alzheimer-sykdom, mens andre går fri? Hva kan vi gjøre for å forebygge en uheldig utvikling og få et best mulig liv? Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Slik påvirket koronapandemien de unges treningsvaner Mange har fryktet at pandemien har ført til større sosiale forskjeller i barn og unges idrettsdeltakelse. Fersk forskning viser overraskende funn. Publisert: 15.02.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Digital vold i intime ungdomsrelasjoner er et alvorlig problem En ny oversiktsstudie gjort av forskere ved HiØ og NMBU viser at mange ungdom har alvorlige opplevelser knyttet til digitale intime partnerforhold, som overvåking av telefon og sosiale medier, utpressing, følelsesmessig vold og deling av nakenbilder. Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Engelsk — Fagfellevurdert Secondary school pupilsʼ experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes Hvordan opplever ungdomsskoleelevene selv gård–skole-opplæring, og hvordan kan dette bidra til å øke motivasjonen for den vanlige skolen? Publisert: 12.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Fagartikkel Tilrettelegging på skolen for ME-syk ungdom Det er krevende å balansere mellom hensynet til helsen, det sosiale livet og opplæringen når det gjelder elever som har diagnosen myalgisk encefalopati (ME). I denne artikkelen deler en PP-rådgiver sine erfaringer om ungdom som har denne diagnosen, og de valg man er nødt til å ta når det gjelder opplæring for denne gruppen elever. Publisert: 26.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021