Engelsk — Fagartikkel Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet? Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser. Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Artikkel Ensomme elever har økt sjanse for frafall Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning. Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen. Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Podcast Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene? Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene? Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert «Skolevegring tilhører ikke skolen alene». Betydningen av kvaliteten på skole–hjem-samarbeidet i tilrettelegging for et inkluderende skolemiljø Foreldres klassebakgrunn har betydning for barnas skolegang. Ulikhet kan også oppstå i samarbeidet mellom skole og hjem, noe som kan få stor betydning for skolemiljø og bekymringsfullt fravær. Publisert: 02.05.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger Hva kjennetegner velkomstarrangementet for førsteklassingene, og hvilke intensjoner synes å ligge bak gjennomføringen? Publisert: 29.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert Skoleledernes dilemma – skolevegring i møte med fellesskolen. Et bakkebyråkratiperspektiv på skolefravær i ungdomsskolen Det rådende normative idealet om fellesskolen utfordres av elever som ikke er til stede i undervisningen. Samtidig finnes det ikke klare retningslinjer og lovverk til å ramme inn skolens ansvarsfelt og arbeidsoppgaver i møte med skolevegring. Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert Unge lovbrytere og overgangen til voksenlivet Å redusere barne- og ungdomskriminalitet har i flere år vært en prioritert oppgave for regjeringen. Til tross for dette er den forskningsbaserte kunnskapen om barn og unge som begår lovbrudd, til dels knapp. Publisert: 25.04.2024 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 41) 1/2024
Fagfellevurdert Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen Er den offentlige skolen som en inkluderende arena i ferd med å forvitre når betingelsene for tilpasset opplæring og spesialundervisning svekkes? Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Noen føler så mye skam at de ikke ønsker å ta med venner hjem Trange boforhold kan få store konsekvenser for barn og unge. Publisert: 11.04.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet