Artikkel Nesten alle lærte å lese med ny metode Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Slik kan russetiden bli mer inkluderende Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står utenfor, men også for dem som er inne i ei russegruppe. Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hvordan kan vi oppdage utsatte barn og unge tidligere? Tilsyn med kommunale tjenester viser at barn og unge i vanskelige livssituasjoner ikke fikk hjelp og støtte tidlig nok. Det synliggjør behovet for et bedre system for oppfølging og samarbeid mellom tjenester i kommunen, mener forsker ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det helsevitenskapelige fakultet - Universitetet i Stavanger
Artikkel Psykisk helse er mer enn hvordan du har det Mange unge jenter har dårlig psykisk helse på samme tid, nemlig på ungdomsskolen. Mange fokuserer på å hjelpe hver enkelt, men doktorgradsstipendiat Janne Lund ønsker å heve blikket. For hva er det med tiden på ungdomsskolen som fører til dårlig psykisk helse? Publisert: 23.01.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel – Systemsvikt skaper store problemer for mindreårige flyktninger Familiegjenforening kan være kritisk for enslige, mindreårige flyktninger fordi de mister både økonomisk og sosial støtte. I tillegg påtar de seg mye ansvar for integrering av familien. Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert Autisme og eksekutive funksjoner Har voksne og eldre med autisme eksekutive vansker på områdene planlegging, kognitiv fleksibilitet og arbeidshukommelse? Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Video Læring for livet (10) Hvordan kan russetiden bli mer inkluderende? Russetiden de siste få årene har blitt tøffere. Mange russ forteller at det er en vanskelig tid, enten de er "inne i varmen" eller opplever å stå utenfor. Publisert: 17.01.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert «Det er ikkje noko SIM sala bim» – om implementering av skulens innsatsteam mot mobbing i tre vidaregåande skular Skulens innsatsteam mot mobbing (SIM) skal ha eit overordna ansvar og høg kompetanse i arbeidet med læringsmiljø og mobbesaker. Samstundes er SIM ein strategi for korleis utføre dette arbeidet, og kva grunnlag det byggjer på. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8/2022
Kronikk Uro og undring om barns skjermbruk og psykiske helse DEBATT: Det er ikke et poeng for meg å legge skylden for barns tilstand på skjermbruk, men skjermbruken styrker i hvert fall ikke tilstedeværelsen mellom mennesker. Publisert: 04.01.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel ─ Skulen skal vera ein stad der elevane kan veksa og finna ut kven dei er Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet. Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever som strever i skolen må bli tatt på alvor En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Det er gjerne de som strever med å lære, er utagerende eller de som er veldig sjenerte. Lærere har et særlig ansvar for å lytte til akkurat disse elevene, sier forsker. Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb Forskere avdekker suksessfaktorene for at unge med lett utviklingshemming skal lykkes å få et ordinært arbeid. Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo