Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Høy skjermbruk kan hemme barns utvikling

Barn som bruker mye skjerm kan få vansker med å forstå følelser. Likevel tilbringer de stadig mer tid foran skjermer.

 

Sånn hjelper du barna å knekke lesekoden

Noen barn lærer å lese tidlig. Andre trenger mer tid. Men noe kan vi gjøre for å hjelpe dem, og én ting er viktig å gjøre først.

 

Fisk tidlig i livet reduserer faren for sykdommer

Det skal ikke så mye fisk til for at små barn skal få store helsegevinster. Fisk minst én gang i uka gir allerede gode resultater.

 

Gavepakke i geometri til matematikklærere i Norge

En spesiell type matematikkoppgaver engasjerer og motiverer elever mer enn «tradisjonelle» oppgaver, viser forskning. I Norge finnes slike oppgaver på mattelist.no, og nå lanseres 100 nye oppgaver i g

 

Dette lurer ungdommen på når de kan spørre anonymt

En analyse av nesten 300.000 spørsmål fra ungdom skrevet uoppfordret på ung.no, har ført til stor innsikt i hva unge i dag faktisk er opptatt av. Kropp, helse og identitet er noen av temaene som toppe

 

Elever leker seg til kunnskap

Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne.

 

Norsk skole underbygger sosiale forskjeller

Organisering av skolesystemet har betydning for hvordan sosial ulikhet skapes og reproduseres.

 

Hva er en god lærer?

Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU.

 

Engelsk lurer seg inn i norsk grammatikk

Engelske lånord er lette å oppdage. Verre er det å avsløre hvordan engelsk påvirker norske uttrykk og grammatikken vår.

 

– Jo, migranter er de best utdannede

Folk som velger å utvandre er de med best utdanning. – Det er stikk i strid med populær oppfatning, sier forsker.

Kronikk

Er det egentlig guttene det er noe feil med?

Mandag denne uka la Stoltenberg-utvalget frem rapporten «Nye sjanser-bedre læring» der oppdraget var å besvare det store spørsmålet om hvorfor guttene taper terreng i skolen.

 

Elever med lave karakterer opplever mindre støtte fra læreren

Flinke elever opplever mer støtte fra læreren enn de som har dårlige karakterer. Dette viser en ny undersøkelse fra videregående skole.

 

Undervisning på Mount Everest og Mars

I den virtuelle verden blir utilgjengelige steder tilgjengelige. NTNU bruker VR-teknologien til å skape nye undervisningsmetoder.

 

Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt

Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning.

 

Åtte myter om hjernen

Har vi en dominerende hjernehalvdel? Bruker vi hele hjernen? Kan vi trene hjernen til å bli smartere? Er vår evne til å lære kun nedarvet?

 

Ni råd til foreldre som sliter med kresne barn

Barn må smake på en matvare minst ti ganger før man kan si at man liker det eller ikke. Kresenhet er arvelig, sier professor ved NTNU. Her får du ni gode råd for å forstå og hjelpe barn som er kresne

 

Hvordan skal skolen undervise om 22. juli?

Hvordan skal lærerne undervise elever på de ulike trinn om 22.juli-angrepene og andre alvorlige hendelser? Et læringsmateriell skal utvikles. NRK Supernytt er også med på laget.

 

Fant flere ti år gamle gutter som var spillavhengige

Guttene hadde abstinenssymptomer som ved misbruk av narkotika hvis de ikke fikk spille. Ny forskning viser at sosialt klønete gutter har størst risiko for spillavhengighet.

 

Overbeskyttende voksne kan skade barna

Barn av overbeskyttende foreldre risikerer å få flere psykiske plager som voksne. Skader vi barna av misforstått kjærlighet?

Kronikk

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.