Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Dybdelæring og nye fag i fremtidens skole

Fremtidens skole skal ruste elevene til å møte utfordringer de vil få både i arbeidslivet og i livet generelt. Undervisningen skal i større grad reflektere behovet for nye kompetanser. Elevene skal

 

Nytt undervisningsopplegg etter forslag fra studenter

– Som foreleser setter jeg stor pris på studenter som er engasjert i pensum og opptatt av å få mest mulig ut av forelesningstida, sier førsteamanuensis Solfrid Bratland-Sanda, som er én av mange

Omtale

Kurser skoler og barnehager om mobbing

130 skoler og barnehager fra 14 ulike fylker er nå i gang med nettkursene "Skolemiljø og krenkelser" og "Barnehagemiljø og krenkelser".

Forskningskafe

Praktisk anvendelse av forskning (video)

Hvordan bør lærere anvende skoleforskning? Se Bjørn Bolstad, rektor ved Ringstabekk skole, drøfte sine tanker om praktiske anvendelse- og utvikling av forskning på skole og utdanningsfeltet.

 

Implementering er oversettelsesarbeid

Ny doktorgrad ser på hvordan rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen skjer og hvordan implementeringen av ny forskrift og retningslinjer for utdanningsprogrammet blir opplevd av aktørene.

Omtale

Fysisk aktivitet og økt lærelyst i skolen

Silje Eikanger Kvalø disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 20. september 2018. Hun har undersøkt hvordan fysisk aktivitet kombinert med læring i fag kan

 

Kommunene tolker og bruker prøveresultater i skolen ulikt

Det er et nasjonalt krav at norske kommuner følger opp elevresultater fra ulike tester til kvalitetsarbeid i skolen. - Men ikke alle kommuner har kapasiteten som trengs til å gjøre analysene som

Fagfellevurdert

Evidensbasert praksis: Utvalgte kontroverser

Vi lever i en tid som insisterer på at alle former for praksis og policy skal være basert på forskning og evidens. Forskere møter krav fra politisk hold om å skape bedre og mer forskningsbasert

Fagfellevurdert

Ungdomstrinn i utvikling: Hvilke faktorer påvirker læreres kollektive engasjement for å stimulere elevers skriftlige ferdigheter i skolefagene?

Hva motiverer lærere til å bidra i skolebasert kompetanseutvikling? I denne artikkelen undersøkes ulike faktorers påvirkning i lys av reformen "Ungdomstrinn i utvikling".

 

– Digitale verktøy må tilpassast læraren

Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk.

Omtale

Her er de første doktorgradene fra offentlig sektor

Statens vegvesen, Norsk kulturråd og Aust-Agder Fylkeskommune har nå hver sin helt ferske doktorand blant sine ansatte. Dette er de første som er i mål med en doktorgrad gjennom Offentlig sektor ph.d

 

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Blogg

“Growth mindset” og “grit”- Hva er det og hvilken rolle spiller det for læring?

I utdanning kommer det ofte nye trender som mange plutselig ser ut til å være opptatt av. På engelsk har man et eget navn for dette, “fads in education”, hvor “fad” kan oversettes med en intens og

Kronikk

Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene

Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig.

 

– Nasjonale prøver endrer den norske skolen

Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie.

Blogg

Digital diskriminering

Alle skulelevar i Noreg har rett til å få læremiddel på eige språk. Det får dei ikkje. Mange nynorskelevar erfarer at den gamle kampsaka «lærebøker på begge målformer til same tid og til same pris»

Kronikk

Forskning, kroppsøving og presisjon

Reidar Säfvenbom og Morten C. Rustad treffer blink når det gjelder hva som bør være fokus i fremtidig kroppsøvingsdebatt. Men de sliter tidvis med presisjonen i sitt svar på min kronikk.

Blogg

Hva er en god skole for de yngste elevene?

Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig at læring har et preg av lek, og elevene må få utforske både inne og ute. Men frilek er nok ikke veien til en god

Fagfellevurdert

«Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet

Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling.

 

Hva skal til for å ta en doktorgrad?

At stipendiatene skal bli ferdige på tiden fremmes stadig oftere som et krav. – De som utdanner stipendiater må gjøre noe annerledes hvis dagens stipendiater skal fullføre, sier professor.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter