Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (10)
  • Skoleutvikling (10)
  • Læreplaner (5)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (2)
  • Erik Ryen (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Harald N. Løken (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Margareth Sandvik (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Odin Fauskevåg (1)
  • Robert Mjelde Flatås (1)
  • Stian Sundell Torjussen (1)
Artikkel

Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen

Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess.

Publisert: 14.03.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Video

Læring for livet (12) Kritisk tenking

Kritisk tenking – det skal elevene lære i skolen, og det høres jo veldig flott ut. Men hvordan kan du egentlig jobbe med kritisk tenking i praksis?

Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket

Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for.

Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel

Lærerorganisasjoner – en bremsekloss for utvikling

I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

Utdanningspolitikken er overraskende lite forskningsbasert

Aldri før har utdanningspolitikken vært begrunnet med så mange referanser til kunnskapskilder. Likevel bruker myndighetene overraskende lite akademisk forskning når de argumenterer for skolereformer.

Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Vil læreplanen bidra til danning av elevane?

Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagartikkel

Lærarrolla i fagfornyinga: Å utføre – eller å skape

Om Fagfornyinga skal bli ein suksess, vil avhenge av om teksten er presis nok i ordlyden til å føre til intendert praksis. Tidlegare satsingar viser at lærarar risikerer å bli skulda for å ikkje gjere det dei skulle, når det i realiteten viste seg at sjølve teksten i styringsdokumenta var for abstrakt og uklår til å bli forstått på ein spesifikk måte.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet

Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Kritisk tenkning

I den pågående fagfornyelsen blir kritisk tenkning holdt fram som et svært viktig satsingsområde, blant annet ved at det inkluderes eksplisitt i den nye kompetansedefinisjonen. Derfor blir det viktig å finne gode måter å arbeide med kritisk tenkning i klasserommet på.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Nysgjerrige elever i fremtidens skole

Når «fremtidens skole» i disse dager diskuteres i ulike utvalg, er det på høy tid å diskutere hvilke «danningselementer» som skal være med. Da er det viktig å huske at skolens bidrag til danning først og fremst skjer gjennom skolefagene.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo