Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Blogg (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Alternativ pedagogikk (8)
  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Matematikk (2)
  • Religion, etikk og filosofi (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (3)
  • Læringsbloggen (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Bengt Haugseth (1)
  • Jenny Steinnes (1)
  • Michael Strobelt (1)
  • Morten Stene (1)
  • Trude Evenshaug (1)
Fagartikkel

Hvordan utvikle kritisk bevissthet?

Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring?

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagfellevurdert

I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen

I denne artikkelen belyser forfatteren steinerpedagogiske perspektiver på musikk og musikalsk praksis i Steinerskolen i Norge med utgangspunkt i månedsfesten.

Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5, 2019
Fagfellevurdert

Levende begreper – et steinerpedagogisk og vitenskapsfilosofisk blikk på begrepslæring

Denne artikkelen er et forsøk på å forstå språkets situasjon ut fra et utvalg nyere vitenskapsfilosofiske posisjoner. Artikkelen tar utgangspunkt i begrepsforståelsen som blir presentert i en veileder utviklet ved Statlig Pedagogisk Tjeneste, Statped, til bruk for tidlig begrepslæring. Gjennom en filosofisk drøftende tilnærming er intensjonen å bidra til å få frem hva som kan stå på spill, hvorfor det står på spill, og hvordan en konstruktiv og minst mulig reduksjonistisk tilnærming til begrepslæring kan spilles inn.

Publisert: 19.09.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5 (2019)
Fagfellevurdert

Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer?

Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer.

Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 2 (2018)
Blogg

“Growth mindset” og “grit”- Hva er det og hvilken rolle spiller det for læring?

I utdanning kommer det ofte nye trender som mange plutselig ser ut til å være opptatt av. På engelsk har man et eget navn for dette, “fads in education”, hvor “fad” kan oversettes med en intens og bred entusiasme for noe, gjerne ofte av kort varighet. Det beste norske ordet er kanskje “dille”? Det har vært mange slike i utdanning som læringsstiler, Hattie-feber, høysensitive barn, neuroeducation, minnetrening, multisensorisk trening og sikkert også en rekke andre.

Publisert: 11.05.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Mye god læring i poker

Stigmatisering av pokerspilling kan være med å undergrave læringsfordelen poker kan ha for mange unge spillere.

Publisert: 12.04.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Gir det bedre læring å finne sin egen læringsstil?

- Hvilken effekt har egentlig bruk av læringsstiler?

Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert

Da prinsessen og halve kongeriket glapp - om skole og samfunnsintegrasjon på norsk

I den nye staten Norge, som ikke lenger var styrt av en eneveldig konge, skulle folkeopplysning og skole skape samhold, lojalitet, orden og kontroll. Middelet var å bli norske sammen. Denne historien har stygge sider, som fornorskingen av samene. Spørsmålet er om vi er i ferd med å begå liknende stygge overgrep igjen, og spørsmålet er om eliten igjen – eller fortsatt – ikke er villig til å risikere noe i møtet med de andre.

Publisert: 01.04.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 3 Nr 1 (2017)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo