Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Fagfellevurdert

Lærerutdanneres profesjonelle utvikling

Funn i denne artikkelen viser at lærerutdannere gjerne vil utvikle seg, men til tross for ulike erfaringer og kunnskaper uttrykker de først og fremst behov for å utvikle forskningskompetanse. De

Fagfellevurdert

Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag

Norsk lærerutdanning har i lang tid blitt kritisert for et spenningsforhold mellom teori og praksis (for eksempel Thorsen, 2012). En utfordring blir å utvikle en grunnskolelærerutdanning som i større

Fagfellevurdert

Kollegaveiledning i høyere utdanning – en empirisk analyse av veiledningssamtaler

Ut fra vår studie ser en stram samtalestruktur for kollegaveiledning i store grupper ut til både å bli brukt og at deltakerne finner den nyttig.

Fagfellevurdert

Teknologi og nye undervisningspraksiser: Videofortellinger som redskap for pedagogisk refleksjon

Kan videofortellinger fungere som springbrett for refleksjonsprosesser i lærerkollegier, og dermed stimulere til praksisutvikling?

Fagfellevurdert

Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum

Mye tyder på at miljøene som tilbyr veilederutdanninger har en vei å gå for å utvikle kunnskap egnet for yrkesfaglig veiledning der også sakkunnskap står sentralt innenfor det spesifikke arbeidet til

Fagfellevurdert

Eierskap og teamprosess i aksjonsbasert entreprenørskapsutdanning

Entreprenørskapsutdanning kan gi studenter og elever praksisnær opplæring og erfaring. Venture Creation Programs (VCP) er en form for utdanning hvor studenter som en del av sin opplæring starter,

Fagfellevurdert

Bacheloroppgaven – hvordan skal denne sjangeren forstås?

Å forbedre kvaliteten på bacheloroppgaven kan være et viktig ledd i heving av kvaliteten i høyere utdanning og for å bidra til å oppnå målene som uttrykkes i NTNUs styringsdokumenter og i

Fagfellevurdert

Å utvikle grunnskolelærarstudentane sin skrivekompetanse

Når ein får til dialogar om tekst på tvers av fag- og tekstkulturar, kan vi få ei meir heilskapleg skriveopplæring som tek arbeidet med dei grunnleggjande ferdigheitene på alvor. Slik kan vi

Fagfellevurdert

Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen - En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen

Denne pilotstudien viser at omlegging til ny utdanning ikke har medført særlige endringer i hvilke studenter som blir rekruttert til utdanningen. Masterstudentene har fått betydelig mer praksis i

Fagfellevurdert

Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene – en studie om veiledningskvalitet

Mange studier fremhever praksislæreres rolle i utviklingen av nye lærere, men få studier peker på aspekter i veiledningen som kan fremme eller hemme studentenes læring. Sentralt i denne studien er

Fagfellevurdert

Fronesis: veien til profesjonell lærerutdanning?

Hva kjennetegner en profesjonell lærerutdanning og hvordan skal fremtidens lærerutdanning i større grad fremme en fronesisk kunnskapsform og kommunisere betydningen av den til lærerstudenter og

Fagfellevurdert

Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - En studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag.

Det er viktig med tiltak i videregående skole for å sikre opplæring i grunnleggende skriveferdigheter. Samtidig har lærerutdanningsinstitusjonene et ansvar for å utdanne lærere som kan gi

Fagfellevurdert

Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning

Det må rettes et sterkere fokus mot hva som konstituerer undervisningskvalitet i høyere utdanning. Lærerne har et særlig ansvar for å sikre denne, men dette er et «lagspill» hvor studentene må ta et

Fagfellevurdert

Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler

Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom?

Fagfellevurdert

Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie

Datainnsamlingen skjer vesentlig ved bruk av studentevalueringer, uten bidrag fra andre kilder, som dokumentstudier, observasjon, intervju, logg eller vurdering. Datagrunnlaget blir dermed noe smalt,

Fagfellevurdert

Universitetslærerarbeidet – utfordring av den naturlige innstilling?

Våre nye kollegaer opplever å stå i spennet mellom plikt og kreativitet. Jobben som universitetslærer er videre enn de hadde forestilt seg, og arbeidet oppleves heseblesende på grunn av møter og

 

Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer

Hvordan kan universiteter og høgskoler inkludere læringsassistentene bedre i sitt kvalitetsarbeid?

Fagfellevurdert

Hvilken tekstkyndighet har studenter med seg fra videregående skole?

Nye studenter synes det er vanskelig å anvende kunnskapene fra videregående skole i studiesammenheng. Undervisningen må ha større fokus på å diskutere tekstoppbyggingen og tekstelementenes ulike

Fagfellevurdert

Engasjement i undervisningen

Engasjement fremstår ikke bare som noe en kan bringe med seg til undervisningen, men også som noe en kan utvikle gjennom undervisningen. Bør  kurs i universitetspedagogikk endres med tanke på hvordan

Fagfellevurdert

Å undervise om å undervise

Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter