Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Blogg (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Kontroll og tilsyn (15)
  • Organisering (6)
  • Skoleutvikling (5)
  • Ledelse (3)
  • Lærervurdering (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Mobbing (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Arbeiderhistorie (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Astrid Roe (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Gro Ulset (1)
  • Jeffrey B. Hall (1)
  • Jens Olgard Dalseth Rørvik (1)
  • Judit Novak (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Petter Grytten Almklov (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vidar Gynnild (1)
  • Åsmund Arup Seip (1)
Fagfellevurdert

Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004

Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling. Denne artikkelen forsøker å svare på hvorfor staten i en periode hadde forhandlingsansvaret for lærerne og hvorfor forhandlingsansvaret igjen ble overført fra staten til kommunene.

Publisert: 23.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie 1/2020
Svensk — Video

Video: Judit Novak om rettsliggjøringen av norsk skole

Hva ligger egentlig i begrepet «rettsliggjøring av skolen»?  Og pågår det en økende rettsliggjøring av  norsk skole?

Publisert: 09.03.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Gir mer juss en mer rettferdig skole?

Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem

Publisert: 04.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver

Ulike undersøkelser viser at resultatene fra de nasjonale prøvene ikke alltid blir utnyttet godt nok. En mulig årsak kan være at mange tror prøvene først og fremst egner seg som grunnlag for tiltak overfor de svakeste elevene. Men prøvene kan i like stor grad brukes til å forbedre læringen blant elever som skårer middels eller høyt på prøvene.

Publisert: 05.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Omtale

Skal hjelpe de aller yngste med matematikken

Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring.

Publisert: 11.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skjemavelde undergrev læraren

Tidsskriftet Sakprosa presenterer seks studiar frå UiA-forskarar. Der kjem det fram at tekstar som vurderer fagutviklinga til barn i barnehage og skule ikkje berre er pedagogiske utviklingsverktøy. Dei er også del av ein ustrakt måle- og vurderingskultur som er oppteken av å telje, vege og måle.

Publisert: 20.12.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Engelsk — Fagfellevurdert

Committing to School Development: Social and Material Entanglements

Ståstedsanalyse (Point of View analysis, PoV) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling. I denne studien benytter Eli Ottesen aktør-nettverksteori for å undersøke hvordan bruk av ståstedsanalysen kan bidra til meningsdanning.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education Vol 2 No 2-3 (2018)
Artikkel

Tilbakemelding til tilbakemelderne

Læreres praksis i klasserommet skal bli filmet og analysert for å bidra til bedre tilbakemeldinger til elevene. Det svært mange måter å gi gode tilbakemeldinger på. Likevel er det mange lærere som sliter med akkurat dette.

Publisert: 01.11.2018 Hentet fra Bedre skole BS 4/18
Blogg

Stemmer det at voksne krenker elever?

Hver dag strømmer tusenvis av elever, lærere og andre voksne til sin felles arbeidsplass på skolen. Gjennom en dag, en uke, et skoleår er det svært mange møter mellom voksne og barn. Det virker nærmest utenkelig at barn og unge kan bli krenket, trakassert eller mobbet av noen som jobber på skolen. Det er jo de som skal passe på dem.

Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kommunene tolker og bruker prøveresultater i skolen ulikt

Det er et nasjonalt krav at norske kommuner følger opp elevresultater fra ulike tester til kvalitetsarbeid i skolen. - Men ikke alle kommuner har kapasiteten som trengs til å gjøre analysene som kreves for å ha nytte av dataene, sier professor Tine S. Prøitz.

Publisert: 23.08.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk

Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet?

Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal.

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mener myndighetene ikke utnytter skoletilsynet godt nok

Elevene selv blir nå spurt i myndighetenes vurdering av norske skoler. Men selve vurderingen er for låst til malen, og viktige detaljer om skolenes praksis kan gå tapt, mener forsker.

Publisert: 16.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie

Datainnsamlingen skjer vesentlig ved bruk av studentevalueringer, uten bidrag fra andre kilder, som dokumentstudier, observasjon, intervju, logg eller vurdering. Datagrunnlaget blir dermed noe smalt, og det virker som evaluering langt på veg har blitt et mål i seg selv, men der institusjonene ikke evner å dra tilstrekkelig nytte av sitt eget prosjekt. Evalueringspanelene bidrar ikke konseptuelt i den grad at institusjonene evner å se verden med nye øyne. I stedet blir de fortalt at «systembeskrivelsen er mangelfull» og at «rapportering om kvaliteten må styrkes».

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped 01/2017
Fagartikkel

Felles nasjonalt tilsyn – valget mellom kontroll og hjelp til selvhjelp

Fylkesmannsembetene har ansvar for felles nasjonalt tilsyn med skolene, der rektors og skoleeiers juridiske praksis blir gransket. Et aktuelt spørsmål er om veiledning bør bli en del av tilsynet. I andre europeiske land har man en større grad av veiledning, støtte og selvrapportering som en del av kontrollapparatet, og mye tyder på at land tar etter hverandre i måter å styre skolen på.

Publisert: 03.08.2013 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo