Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)
  • Kronikk (8)
  • Omtale (7)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (7)
  • Digitale ferdigheter (5)
  • Lærerutdanning (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Atferd (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Fremmedspråk (2)
  • Lekser (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Barnehage (1)
  • Engelsk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Overgrep (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skriving (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (26)

Artikkelforfatter

  • Ellen Romstad (2)
  • Henrik Skaug Sætra (2)
  • Kjersti Lien Holte (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Hilde W. Afdal (1)
  • Karine Stjernholm (1)
  • Kristin Føsker Hagemann (1)
  • Maja Michelsen (1)
  • Stein Arnold Berggren (1)
  • Stine Torp Løkkeberg (1)
  • Theo Schewe (1)
Omtale

Full uttelling fra Forskningsrådet: Millionprosjekt skal utvikle Den Kulturelle Skolesekken

Prosjektet pARTiciPED, med Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen i spissen, har fått tildelt 17 millioner kroner for å styrke samarbeidet mellom kultur- og skolesektoren i Den Kulturelle Skolesekken.

Publisert: 11.05.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Sett foten ned når det er nødvendig!

KRONIKK: Ledere og lærere i skole og barnehage oppfordres til å være oppmerksom når nye målinger, testinger og kartlegginger av barn og ungdom skal gjennomføres. Lærerprofesjonens etiske råd har nå laget en etisk sjekkliste til hjelp i arbeidet.

Publisert: 12.02.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Digital storyline hjelper å realisere nye læreplaner

Gjennom digital storyline kan elevene selv velge digitale verktøy som de bruker til å arbeide med et tema over tid. Slik kan skolen realisere fagfornyelsens intensjoner om elever som utforsker og går i dybden.

Publisert: 06.09.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse

Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien.

Publisert: 01.07.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Forskning som styrker skole og lærerutdanning

Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet.

Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Barn på krisesenter må ivaretas på skolen

– Lærere som får vite at et av barna i klassen bor på krisesenter, må snakke med barnet om dette. Disse barna lever med stor usikkerhet, og læreren kan hjelpe dem til å føle seg tryggere i skolehverdagen. Det er den klare meldingen fra forsker Sabreen Selvik, som har intervjuet skolebarn som bor på krisesenter.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Kreativ koding blant barn og unge

Digitale medier har blitt viktigere for barn og unge de siste 20 årene med bruk av internett, sosiale medier og dataspill.

Publisert: 14.02.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Hardt arbeid å gå fra rus til arbeidsliv

I sin doktorgradsavhandling har Ragnhild Fugletveit (bildet) intervjuet 15 tidligere rusmisbrukere for å finne ut hvordan de har klart å gå fra et liv i rus til et liv som stabile arbeidstakere. De fortalte om en tøff prosess for å komme dit de er i dag.

Publisert: 31.01.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Bruk av teknologi i undervisningen kan gjøre underverker for motivasjonen til elevene

Bruk av teknologi og apper som læringsverktøy kan gi lite motiverte elever en ny glød, skriver høgskolelektor Ellen Romstad ved Høgskolen i Østfold i denne artikkelen.

Publisert: 05.12.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Vanlige misforståelser om lekser

For å få en god og nyansert debatt, er det viktig å være klar over disse fire klassiske misforståelsene om leksefrie skoler.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Skoleansatte har en unik mulighet til å oppdage vold

Skolen har en unik mulighet til å oppdage barn som er utsatt for vold og krenkelser fra sine nærmeste, og de har plikt til å melde fra til barnevernet når de har grunn til å tro at en elev lever under slike forhold.

Publisert: 29.10.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Når vi vokser opp med maskiner

Det skjer noe med oss mennesker når vi ikke lenger omgås andre mennesker. Når barna våre får sosiale roboter og virtuelle venner mister de viktig sosial trening. Våre eldre får myke robotdyr som roer dem ned, fordi vi reagerer på disse som om de er levende. Når vi vet at slike verktøy er effektive fordi de lurer oss, er vi da komfortable med å bruke dem?

Publisert: 19.09.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Big Data kan gjøre forskeren overflødig

For noen år siden ville det kanskje høres vanvittig ut å spørre seg om menneskets rolle i vitenskapen var utspilt. Nå er det imidlertid flere og flere som gjør det.

Publisert: 08.08.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Ny kunnskap om den mangfoldige skolen

Den norske skolen preges av et økende kulturelt, språklig og religiøst mangfold. Det utfordrer alle fagene i grunnskolelærerutdanningene til å øke bevisstheten om mangfold og til å rette søkelyset mot hvordan skolen kan møte mangfoldet på en god måte.

Publisert: 15.05.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Fire kjennetegn på en leksebevisst skole

– En leksebevisst skole kan være det samme som en leksefri skole, skriver førsteamanuensis Kjersti Lien Holte i denne kronikken.

Publisert: 20.03.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Ungdomsspråket er bedre enn sitt rykte

Det muntlige ungdomsspråket er mer korrekt og presist enn mange kanskje har trodd.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

La barna få lære flere språk fra første klasse

- Det finnes ingen gode grunner til å utsette innføring av fremmedspråkopplæring så lenge som vi gjør nå.

Publisert: 03.10.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Sensorveiledninger er en stor fordel for alle parter

Fastsetting av karakter mellom intern og ekstern sensor blir både enklere, raskere og bedre når begge sensorer kan rette besvarelsene på basis av en god sensorveiledning, skriver førstelektor Theo Schewe.

Publisert: 29.08.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

- Matematikk er ikke vanskelig, det krever bare innsats fra elevene

De oppvoksende generasjonene er blitt vant til at alt skal være morsomt, skje fort og kreve minimalt med innsats.

Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Går vitskapleg kunnskap på bekostning av praktisk kunnskap?

– Arbeidet med å vitskapleggjere innhaldet i grunnskulelærarutdanning og sjukepleiarutdanning går på bekostning av den praktiske, eigenarta, profesjonsrelatert kunnskapen som viser seg i praksis, sier den ferske doktoranden Knut Ove Æsøy.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo