Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Tidsskrift for velferdsforskning (4)

Artikkelforfatter

  • Anne Juberg (1)
  • Emmy Elizabeth Langøy (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Marianne Dæhlen (1)
  • May-Brit Viola Hansen (1)
  • Per Åge Gjertsen (d. 2018) (1)
  • Rune Kvalsund (1)
Fagfellevurdert

Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det?

Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane.

Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning 3/2020
Fagfellevurdert

Barnevernspedagogers, sosionomers og vernepleieres rolle og status i skolen

Trygghet, tilhørighet, trivsel og anerkjennelse er grunnlaget for læring. Mange barn har behov for særlige betingelser og ekstra hjelp for å mestre faglige krav og sosial kompetanse. I norsk didaktisk tradisjon er disse blitt sett i sammenheng.

Publisert: 13.06.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning 02/18
Fagfellevurdert

Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet

Gjennomføring av videregående opplæring blant jenter i barnevern er en utfordring, men karakterene har  ikke nødvendigvis noe med det å gjøre.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning 2-2018
Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

Publisert: 06.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning 03 / 2016 (Volum 19)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo