Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Motivasjon (2)
  • Psykisk helse (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (11)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (2)
  • Hans Christian Arnseth (1)
  • Heidi Hæhre (1)
  • Hilde Vere Hilmarsen (1)
  • Idunn Seland (1)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Kristin Beate Vasbø (1)
  • Kristin Walseth (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Patrick Lie Andersen (1)
  • Tina Mathisen (1)
Fagfellevurdert

«Vi er med hverandre fordi vi er utlendinger»: Om (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» i skolen

Gjentagende ganger har forskning vist at mange unge med minoritetsbakgrunn omtaler seg selv som «utlendinger». Denne artikkelen undersøker hvordan (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» skjer i skolen, og om dette kan forstås som uttrykk for en rasialiseringsprosess.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2020
Fagfellevurdert

Hva kjennetegner ungdom som går på norske fritidsklubber og ungdomshus?

Denne artikkelen undersøker hva som kjennetegner norske ungdommer som bruker fritidsklubber. Er det noen trekk ved ungdommers sosiale bakgrunn, helsesituasjon, sosiale relasjoner, fritidsmønster eller eventuell problematferd som øker eller reduserer sannsynligheten for at ungdom bruker fritidsklubbene? Og i hvilken grad varierer dette mellom kommuner av ulik størrelse?

Publisert: 08.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 1/2020
Fagfellevurdert

Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress

Hvordan opplever norske ungdommer prestasjonspress? Funnene i denne artikkelen bidrar til å nyansere forestillingen om en ungdomsgenerasjon der flertallet er utsatt for et massivt press og som ikke har den nødvendige kapasiteten til å håndtere presset de er utsatt for.

Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2-2018
Fagfellevurdert

Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det

Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Fagfellevurdert

Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?

Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole.

Publisert: 07.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 1/17
Artikkel

Livet på Instagram - Ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap

Denne artikkelen handler om hvordan ungdommer skaper seg selv, håndterer vennerelasjoner og kommuniserer med hverandre både visuelt og skriftlig på Instagram.

Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Tidsskrift for ungdomsforskning 1/2017
Artikkel

Endringer i skoleengasjement og utdanningsplaner blant unge med og uten innvandringsbakgrunn

Et av hovedfunnene i denne artikkelen er at ungdom med og uten innvandrerbakgrunn over tid er blitt likere i sitt skoleengasjement, samtidig som unge med innvandringsbakgrunn fortsatt er betydelig mer orientert mot høyere utdanning.

Publisert: 10.03.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Tidsskrift for ungdomsforskning 1/2016
Artikkel

Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget.

Informantene i denne studien har vist hvordan både kjønn og seksuell legning kan påvirke opplevelsen av kroppsøvingstimen og garderobesituasjonen negativt, men også hvordan kroppsøvingsfaget kan være en viktig arena i kampen mot stereotypier som omhandler kjønn eller seksuell legning.

Publisert: 29.12.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
Artikkel

Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen

Funnene i denne artikkelen viser at de erfaringene ungdom med innvandrerbakgrunn har fra skolen knyttet til karriererådgiving, rollemodeller og anerkjennelse, kan ha en betydning for at så få av dem velger lærerutdanning seinere i livet.

Publisert: 08.10.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
Artikkel

Interkulturelt ungdomsarbeid i spennet mellom gamle og nye forestillinger om kultur, likhet og forskjell

Unge i dag trenger ikke hjelp til å oppdage likheter mellom land, kulturer og levemåter. De har derimot behov for hjelp til å oppdage forskjeller som opptrer på nye og komplekse måter i de transkulturelle nettverkene de deltar i.

Publisert: 29.01.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
Artikkel

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring - Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Denne artikkelen har sett på overgangen til videregående skole. Den viser at ungdommer med innvandringsbakgrunn oftere opplever nedgang i skoletrivsel, redusert konsentrasjon/engasjement, svekket akademisk selvbilde, nedgang i antall nære venner man kan betro seg til og nedgang i sosial støtte fra lærer, enn unge med norskfødte foreldre.

Publisert: 30.04.2013 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo