Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (6)
  • Lek (5)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Motivasjon (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Norsk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (17)

Artikkelforfatter

  • Siv Tonje Sperati Håkensen (17)
  • Kristin Horn Talgø (1)
  • Stig Nøra (1)
Artikkel

Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

Publisert: 23.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål

Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres?

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling

Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad. Utdanning kunne derfor spilt en helt sentral rolle for å få til gode klimaomstillinger.

Publisert: 27.05.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor

Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve.

Publisert: 12.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet

Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen.

Publisert: 28.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– I KRLE-faget møter elevane heilt andre måtar å tenkje på

Må undervisninga i religionar og livssyn halde det religiøse på ein armlengds avstand? Nei, meiner professor ved lærarutdanninga Øystein Brekke.

Publisert: 20.09.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring

Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Foreldre må snakke mer om det positive ved skjermbruk

– Når barn og voksne snakker sammen om skjermbruk og spilling handler det ofte om regler om når, og hvor lenge de kan være på skjerm. Ikke om hva de gjør.

Publisert: 24.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen

Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Elevene på yrkesfag fikk være med å lage undervisningen

Gjennom elevmedvirkning ble undervisningen mer yrkesrelevant.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Barn treng eventyr og myter

Tapar eventyr og myter mot meir moderne litteratur? Førstelektor Torgeir Haugen forklarer kvifor eventyr og myter er viktige for barn og unge.

Publisert: 09.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke

Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Barnebøker kan gi pusterom fra kjønnsrollene

Barnehagene bør tilby mer utfordrende litteratur, mener førstelektor ved barnehagelærerutdanningen.

Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barns medvirkning skjer i øyeblikket

Anerkjent barnehageforsker oppfordrer voksne i barnehagen til å være til stede i øyeblikket og se på barna som medmennesker.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Voksne bør involvere seg mer i barnas lek

Hvor aktivt bør voksne involvere seg i lek og andre situasjoner? Barnehageforsker har gode råd.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna

Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste.

Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo