Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Barnehage (3)
  • Lek (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Religion, etikk og filosofi (1)

Artikkelkilde

  • Barn (4)

Artikkelforfatter

  • Aasfrid Tysvær (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Kari Krogstad (1)
  • Lillian Pedersen (1)
  • Siri Hovda Ottesen (1)
Fagfellevurdert

Bildeboken Fy katte! – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn

Artikkelforfatterne har observert og analysert to høytlesingsøkter med bildeboken Fy Katte! av Viermyr og Granhaug. Boken tematiserer følelser og relasjoner, valg og verdier, og har et komplekst samspill mellom tekst og bilder som inviterer til fortolkning. Vi undersøker elevenes responser og hvordan lærer leder den litterære samtalen.

Publisert: 24.03.2021 Hentet fra Barn 4/2020
Fagfellevurdert

En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago

I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Barn 3/2020
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse

Hva kjennetegner barnehagelæreres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan påvirker dette barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og rutiner? Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage.

Publisert: 19.07.2019 Hentet fra Barn Nr. 2 2019
Fagfellevurdert

Når barna møter leikeplassen – eit kjønnsperspektiv på barnas rørslemoglegheiter

I dei norske og nordiske barnehagane har uteleik tradisjonelt vore prioritert, og barna brukar mykje tid ute. Uteleik kan føregå på ulike plassar, men barna brukar mest tid på barnehagens leikeplass. Studien som er presentert i denne artikkelen ser på kva som skjer i møtet mellom barna og plassen, frå eit kjønnsperspektiv. Kva karakteriserer dei potensielle romma gutar og jenter skaper på barnehagens leikeplass og kva rørslemoglegheiter fremjar dei?

Publisert: 19.06.2019 Hentet fra Barn Nr. 2 2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo