Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Entreprenørskap (9)
  • Motivasjon (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Vetuva (1)
  • Yrke (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Eldbjørg Schøn (2)
  • Brynjar Olafsson (1)
  • Dag Håkon Haneberg (1)
  • Hege Merete Somby (1)
  • Ingrid Holmboe Høibo (1)
  • Odd Ståle Eide (1)
  • Sigrid Westad Brandshaug (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Torgeir Aadland (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Ursula Småland Goth (1)
Fagartikkel

Hvordan masteroppgaver kan skape bedre lærere

En entreprenøriell masteroppgave er et alternativ til den klassiske akademiske oppgaven. Målet har vært å finne en oppgaveform som forbereder studentene til den praktiske hverdagen som lærere.

Publisert: 22.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Kronikk

Etter tiår med dyrking av realfag, bør vi no styrke og auke fagkompetansen innom dei praktiske faga

KRONIKK: Regjeringa legg 157 millionar på bordet for å få bukt med keisemda i skulen, men planen deira saknar noko vesentleg for å lukkast fullt ut.

Publisert: 19.01.2024 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Elevaktiv flerarenalæring gjennom pedagogisk entreprenørskap

Artikkelen omhandler hvordan forutsetninger for elevaktiv læring kan utvikles og utvides ved å ta i bruk læringsarenaer utenfor skolen. Aktiv bruk av læringsarenaer utenfor skolen kan også virke fremmende på elevenes evne til koblinger og kombinasjoner av kunnskapselementer, dvs. fremgangsmåter som skaper synergier og komplementaritet.

Publisert: 15.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2019
Fagartikkel

Klasseledelse i et entreprenørperspektiv

Formidlingen av entreprenørskap har økt sterkt de siste årene. Utvikling og innføring av entreprenørskapspolitikk er blant annet gitt en sentral plass i EUs oppfølgning av Lisboaprosessen. Denne studien tar utgangspunkt i at lærerens klasseledelse er av betydning for entreprenørielle prosesser.

Publisert: 30.10.2018 Hentet fra Yrke 3/2018
Fagfellevurdert

Eierskap og teamprosess i aksjonsbasert entreprenørskapsutdanning

Entreprenørskapsutdanning kan gi studenter og elever praksisnær opplæring og erfaring. Venture Creation Programs er en form for utdanning hvor studenter som en del av sin opplæring starter, utvikler og drifter sin egen oppstartbedrift. Hvor viktig er studenters eierskap for læring og samarbeid?

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 1/2018
Fagfellevurdert

Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov

Elevbedrift regnes for å  gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever?

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Artikkel

Trenger vi entreprenøriell læring i barnehagen?

Entreprenøriell læring er et begrep som har kommet inn i rammeplanen for barnehagene i flere europeiske land. Er dette noe nytt, eller er det bare keiserens nye klær?

Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

Elevbedrift øker læringsutbyttet for elever med særlige behov

Elevbedrift kan gi visse elever med særlige behov økt læringsutbytte og mestringsopplevelser, som den vanlige skoledagen ikke er i stand til.

Publisert: 03.06.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagfellevurdert

”Learning by doing…” Studentbedrift som pedagogisk tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen

Lærerens kunnskaper og erfaringer er utslagsgivende for elevenes/studentenes mestringsopplevelse ved undervisning i entreprenørskap. Entreprenørskap bør fokusere på problembasert læring som inkluderer rollespill og samarbeidsrelasjoner. Dette bidrar til utvikling av kompetanse i personlig lederskap, selvkunnskap, kunnskap om foretak og endringskompetanse.

Publisert: 20.11.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo