Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Atferd (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Sølvi Mausethagen (6)
  • Guri Skedsmo (2)
  • Andreea I. Alecu (1)
  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Anne Kostøl (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Håvard Helland (1)
  • Mari Lande With (1)
  • Sandra Fylkesnes (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses

Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis?

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education Vol 2 No 1 (2018): Special Issue
Fagartikkel

Lærernes status

Det er en generell oppfatning at læreryrkets status har falt. En undersøkelse viser imidlertid at læreren ikke nødvendigvis har lavere status enn andre yrkesgrupper innenfor samme utdanningsnivå. Og når det gjelder utdanningsspørsmål, nyter lærerne større tillit enn både rektorer, utdanningsforskere og lokalpolitikere.

Publisert: 21.05.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 2/2016
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica Vol 10, nr 2/2016
Fagartikkel

Spenningen mellom kontroll og læring - Bruk av nye vurderingsverktøy i utdanningssektoren

Nye vurderingsverktøy som ble innført som en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, har bidratt til å endre måten skolen blir styrt på. Resultatstyringen kan sies å ha en dobbel funksjon; den skal bidra til kontroll av elevenes prestasjoner, samt læring og utvikling av praksis på alle nivåer i skolesystemet. En slik dobbel funksjon byr imidlertid på en rekke utfordringer.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Nye verktøy og rutiner for resultatoppfølging

Nasjonale prøver får stadig større betydning, men vi vet fortsatt lite om hvordan resultatene blir tatt i bruk av kommuner, skoleledere og lærere. Vi har også begrenset kunnskap om hvordan tiltak som har til hensikt å bedre undervisning og læring, fungerer i praksis. Eksempler fra tre kommuner viser svært ulik praksis for bruk av elevresultatene.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Bedre skole Bedre skole 3/2015
Fagfellevurdert

Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap - kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer

Klasseledelse og gode relasjoner til elevene er viktig for å begrense omfanget av atferdsproblemer. Denne studien viser imidlertid at også måten undervisningen blir organisert på, og hvilke arbeidsmåter som blir valgt, påvirker både elevens atferd og arbeidsinnsats.

Publisert: 12.05.2011 Hentet fra Paideia
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo