Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (3)
  • Forskningskafe (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Lærerutdanning (4)
  • Klasseledelse (2)
  • Ledelse (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Organisering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Atferd (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Paideia (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Uniped (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Sølvi Mausethagen (11)
  • Guri Skedsmo (2)
  • Hege Hermansen (2)
  • Tine S. Prøitz (2)
  • Andreea I. Alecu (1)
  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Anne Kostøl (1)
  • Cecilie Dalland (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Håvard Helland (1)
  • Mari Lande With (1)
  • Sandra Fylkesnes (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Forskningskafe med Sølvi Mausethagen: En forskningsbasert skole? Mot nye forståelser

Kravene til læreres forståelse og anvendelse av forskning i yrkesutøvelsen er stadig økende. Men hva snakker vi om når vi sier at lærere må være forskningskyndige eller at lærere må ha forskningslitterasitet? Sølvi Mausethagen argumenterer i denne innledningen for at vi må utvikle nye forståelser som i større grad ivaretar profesjonenes egenart i møte med forskningen.

Publisert: 27.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren

Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Fagfellevurdert

Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge

Profesjonalisering av skoleledelse er en utvikling vi har kunnet se i mange land og som kan ses i sammenheng med desentralisering og tydeligere mål- og resultatstyring av offentlig sektor. Med Kunnskapsløftet ble den norske skolelederen et utdanningspolitisk omdreiningspunkt og ansett å være en viktig endringsagent i implementeringen av reformen.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 23 1/2022
Kronikk

Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket

Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert

Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning

I de nordiske landene er det bred politisk enighet om at skolen skal være inkluderende for alle elever, og alle elevers rett til en god offentlig skole er en sterk sosialt, demokratisk og kulturelt forankret verdi. Samtidig vet vi at det å lykkes med inkludering og det å skape inkluderende undervisning i skolen, er en kontinuerlig utfordring.

Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Engelsk — Fagfellevurdert

The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses

Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis?

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagartikkel

Lærernes status

Det er en generell oppfatning at læreryrkets status har falt. En undersøkelse viser imidlertid at læreren ikke nødvendigvis har lavere status enn andre yrkesgrupper innenfor samme utdanningsnivå. Og når det gjelder utdanningsspørsmål, nyter lærerne større tillit enn både rektorer, utdanningsforskere og lokalpolitikere.

Publisert: 21.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagartikkel

Spenningen mellom kontroll og læring - Bruk av nye vurderingsverktøy i utdanningssektoren

Nye vurderingsverktøy som ble innført som en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, har bidratt til å endre måten skolen blir styrt på. Resultatstyringen kan sies å ha en dobbel funksjon; den skal bidra til kontroll av elevenes prestasjoner, samt læring og utvikling av praksis på alle nivåer i skolesystemet. En slik dobbel funksjon byr imidlertid på en rekke utfordringer.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Nye verktøy og rutiner for resultatoppfølging

Nasjonale prøver får stadig større betydning, men vi vet fortsatt lite om hvordan resultatene blir tatt i bruk av kommuner, skoleledere og lærere. Vi har også begrenset kunnskap om hvordan tiltak som har til hensikt å bedre undervisning og læring, fungerer i praksis. Eksempler fra tre kommuner viser svært ulik praksis for bruk av elevresultatene.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagfellevurdert

Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap - kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer

Klasseledelse og gode relasjoner til elevene er viktig for å begrense omfanget av atferdsproblemer. Denne studien viser imidlertid at også måten undervisningen blir organisert på, og hvilke arbeidsmåter som blir valgt, påvirker både elevens atferd og arbeidsinnsats.

Publisert: 12.05.2011 Hentet fra Paideia Vol 2. 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo