Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)
  • Blogg (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (8)
  • Naturfag (6)
  • Motivasjon (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Høytpresterende elever (2)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Titan.uio.no (19)

Artikkelforfatter

  • Bjarne Røsjø (6)
  • Eivind Torgersen (3)
  • Julie Kalveland (2)
  • Morten Dæhlen (2)
  • Dag Inge Danielsen (1)
  • Erlend Stenlund (1)
  • Gunhild M. Haugnes (1)
  • Hilde Lynnebakken (1)
  • Sten Ludvigsen (1)
  • Torstein Helleve (1)
  • Yngve Vogt (1)
Artikkel

Mange skuleborn likar ikkje å møta andre sine meiningar

Ny bok om kritisk tenking i klasserommet hjelper læraren til å gjera elevane opnare og læra dei å argumentera for sitt syn.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Dinosaurer, insekter, stjerner og planeter skal gi barnehagebarn bedre språk

Det er ikke vanskelig å få barn interessert i naturfaglige temaer. Kan man bruke denne nysgjerrigheten til å bedre språket?

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg

Den doble digitaliseringen: Fag og undervisning i endring

I løpet av noen korte, hektiske dager fra 12. mars måtte all undervisning ved universitetet og høgskoler digitaliseres. Hva har vi lært, og hva kan vi ta med videre? Hvordan skal vi i fremtiden kombinere undervisning i digitale og fysiske omgivelser?

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Lynkurs i geologi: Stripete stein, prikkete stein og lag-på-lag-stein

Det høres kanskje ikke så vitenskapelig ut. Men det er en enklere intro til bergarter enn begreper som magmatisk, sedimentær og ikke minst metamorf.

Publisert: 26.11.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Programmering blir allemannseie i skolen

Databeregninger er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Det viktigste er at elevene eier sin egen læring

– Alle har gått på skole og har en mening om hva slags undervisning som fungerer godt, og det er bra! Men noen meninger understøttes av forskning, mens andre meninger springer ut av personlige erfaringer. Det er viktig å være klar over den forskjellen, sier Sibel Erduran.

Publisert: 12.01.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Det er typisk at evnerike barn ikke får lov til være smarte

Jasper trivdes bra de første årene i grunnskolen, med lærere som så at han var ekstremt evnerik og forsøkte å støtte ham framover. Men så kom nye lærere og mente at han var «midt på treet», og snart ble skolen et vanskelig sted å være. – Historien er dessverre ganske typisk for det mange evnerike barn kan oppleve, sier professor Ella C. Idsøe.

Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Alle elever skal få oppleve en tilpasset undervisning

– Alle elever i norsk skole skal få oppleve mestring og en tilpasset undervisning. Det gjelder også elever med stort læringspotensial, sier statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) i Kunnskapsdepartementet. Men kritikere frykter at departementet satser mer på fagre ord enn på reelle endringer.

Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Youtube-videoer kan sprite opp fysikkundervisningen

Men elevene er strenge: De liker ikke videoer som ikke forklarer stoffet godt nok.

Publisert: 26.09.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Hvorfor blir noen syke av mobbing, andre ikke?

Hva får en molekylærbiolog til å sende en spørreundersøkelse om mobbing på arbeidsplassen til 5000 personer? Og hvorfor får han tilsendt spyttprøver fra 1200 av dem?

Publisert: 18.08.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Elever gir gode realfagsråd til bedrifter

Elever ved Rognan ungdomsskole vurderte håndteringen av restavfall hos kabelprodusenten Nexans. De kom tilbake med gode råd som førte til at bedriften kan redusere restavfall-mengden til det halve. – Vi sparte nesten 100 000 kroner det første året. Disse ungdommene ga virkelig gode råd, sier fabrikksjef Karl Peter Johansen.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Teknologilek kan engasjere barn i alvorlige temaer

Hvordan engasjere barn i alvorlige temaer som flyktningkrisen og klima? Ved å koble digital kunst, maskinlæring og interaksjonsdesign! Samtidig stimuleres kreativiteten gjennom nye former for lek.

Publisert: 03.04.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Fremtidens skaperkultur må starte i grunnskolen

I fremtiden trenger vi mer og mer teknologisk allmenndannelse, nærmere bestemt grunnleggende kunnskap om hvordan teknologiske systemer er satt sammen og fungerer. – Da må skolen bli mer praktisk, for teknologi er en arena der man må bruke både hender, hode og skapende evner, mener Liv Oddrun Voll ved Naturfagsenteret og Skaperskolen.

Publisert: 04.03.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Omtale

Utdanning av fremtidens forskere

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet driver en omfattende utdanning av forskere innen matematiske fag, naturvitenskap og teknologi. Nå skal vi løfte denne utdanningen til et nytt nivå og et av de nye tiltakene er nå gjennomført for første gang.

Publisert: 09.02.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Åtte tips for å unngå møtefellene

Det er mye du kan gjøre for å få det beste ut av møtene på arbeidsplassen, mener forsker Viktoria Stray. Som for eksempel å «dra en Elon Musk».

Publisert: 28.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

- Data er et fantastisk tenkeverktøy

Hvor mange av slavene som rømte fra fangenskap i USA, var kvinner? Kan et lyssverd kutte gjennom stål? Det er blant spørsmålene som dukker opp når John Burk underviser i fysikk og datavitenskap.

Publisert: 21.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Slik kan programmering endre skolen

Programmering endrer skolefagene, heter det. Men hvordan? Vi ble med lærere på programmeringskurs.

Publisert: 07.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Miljøforsker tror ikke på økokalypsen

– Økologi er ikke en ideologi, en religion eller et politisk program – men et realfag som handler om å beskrive, forstå og forutsi naturens gang. Og den vitenskapen forteller oss at det faktisk går bedre og bedre på mange miljøområder, sier professor Geir Hestmark.

Publisert: 03.09.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo