Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (11)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Hørselsvansker (17)
  • Tilpasset opplæring (5)
  • Utviklingsforstyrrelser (5)
  • Spesialundervisning (4)
  • Barnehage (3)
  • Muntlig språk (2)
  • Språkvansker (2)
  • Synsvansker (2)
  • Autisme (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Spesialpedagogikk (4)
  • Statped (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Andreas Struve (1)
  • Ann Mette Rekkedal (1)
  • Charlotte Caspari (1)
  • Marianne Pilskog Nyhus (1)
  • Rannveig Svendby (1)
  • Siv Hillesøy (1)
  • Stein Erik Ohna (1)
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 22.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 18.10.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Barn med cochleaimplantat (CI) har også god livskvalitet

Selv om noen foreldre er bekymret, så opplever de fleste at barna deres med CI ikke har dårligere livskvalitet enn andre barn.

Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn med nedsatt hørsel sliter med melodien i språket

Det kan gi språkvansker senere i livet. Derfor er det viktig å oppdage de som har dårlig hørsel tidlig, slik at de kan få hjelp så raskt som mulig, påpeker forsker.

Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre

Barnets hjerne påvirkes av antall ord og samtaler i hjemmet. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk viser at barn med nedsatt hørsel er i risikosonen for tale- og språkvansker.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– La foreldre være foreldre, ikke lærere

- Foreldre må få lov til å være foreldre, og ikke tvinges til å bli lærere for barna sine, mener forsker.

Publisert: 04.01.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

Lette høyrselstap kan gi sosiale vanskar

Barn med lette eller moderate høyrselstap har større sosiale vanskar enn andre barn. Barna får minst vanskar om høyrselstapet blir oppdaga og tatt omsyn til tidleg.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Statped Statped Magasinet 3/2017
Fagartikkel

Autismespekterforstyrrelser og auditive prosesseringsvansker

Denne artikkelen gjennomgår og beskriver forskning om auditiv prosessering og vansker knyttet til dette for personer med autismespekterforstyrrelser. Artikkelforfatterne har erfaring med at hørseltekniske hjelpemidler som samtaleforsterker kan forbedre kommunikasjon for noen i denne gruppen, men dette er et lite anvendt tiltak i Norge.

Publisert: 20.09.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2017
Artikkel

Små barn med hørselstap i barnehagen

Å lykkes med å legge til rette for inkluderende fellesskap med rom for det mangfoldet av barn som finnes i en barnegruppe, betinger et tett samarbeid mellom barnehagepersonale og personale som jobber spesifikt med spesialpedagogiske tilbud.

Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Statped StatPedMagasinet 1/2017
Artikkel

Slik opplever barn med hørselshemming skolehverdagen

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

Publisert: 23.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Et løfte om inkludering: Barnehagens rammer for samhandling mellom hørselshemmede og hørende barn i barnehagen

I denne artikkelen har vi sett på hvordan Rammeplanen og barnehagens kompetanse hver for seg og sammen, påvirker muligheter for samhandling i barnehagens litterasitetshendelser. Studien vi bygger på viser at det er krevende for barnehager å legge til rette for hendelser hvor også hørselshemmete barn kan samhandle og medvirke.

Publisert: 28.10.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Årg 6 (2013)
Artikkel

Teknologi kan redusere frafall i skolen

Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store kostnader.

Publisert: 27.09.2016 Hentet fra Statped
Artikkel

Læring hos barn og unge med hørselhemming

Forskning viser at mange barn og unge med store og små hørselstap strever mer enn andre i barnehagen og på skolen.

Publisert: 08.04.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert

Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat

Barnehagen skal være en arena for et inkluderende fellesskap. Hvilke muligheter har barn med cochleaimplantat for deltakelse i barnefellesskapet.

Publisert: 01.09.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagartikkel

Døve barn og språkutvikling – flere veier og ulike perspektiver

Forfatteren av denne artikkelen har selv vokst opp med hørselshemming og deler her noen av de erfaringene hun har gjort. Hovedfokuset for artikkelen er hvordan fagpersoner kan hjelpe foreldre å gjøre gode informerte valg for sine hørselshemmede barn med hensyn til deres språkutvikling.

Publisert: 15.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

«Jeg vil slappe av» – Protest i rådgivningssamtalen mellom en lærer og en døv, utviklingshemmet elev

Temaet for prosjektet som artikkelen tar utgangspunkt i, var å undersøke rådgivningspraksis i videregående opplæring for døve med flere funksjonshemninger. Med teori om samtaleanalyse som bakgrunn rettes søkelyset i denne artikkelen mot tre sekvenser fra to rådgivningssamtaler mellom lærer og elev.

Publisert: 25.02.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo