Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Fagartikkel (3)
  • Omtale (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Motorikk (15)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (9)
  • Motivasjon (3)
  • Barnehage (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Læreplaner (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lek (1)
  • Lekser (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Synsvansker (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • NTNU (3)
  • Lesesenteret (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Bjørg Oddrun Hallås (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • Erlend Ellefsen Vinje (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Kjetil S. Grønnestad (1)
  • Knut Løndal (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
Artikkel

Synet kan være den egentlige årsaken til barns problemer

Har du dårlig motorikk eller strever med å lese, skrive eller løse matematikkoppgaver? Kanskje skyldes det egentlig måten hjernen din tolker synet.

Publisert: 09.01.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Høg puls er bra for helsa til barn

Professor Eivind Aadland er hovudforfattaren bak ein ny artikkel som er peika ut av tidsskriftet Pediatric Exercise Science som det mest spanande nybrottsarbeidet innan fysisk og aktivitet og helse hos barn i 2018.

Publisert: 07.05.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin

Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie.

Publisert: 30.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Fysisk aktivitet og økt lærelyst i skolen

Silje Eikanger Kvalø disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 20. september 2018. Hun har undersøkt hvordan fysisk aktivitet kombinert med læring i fag kan forebygge kroppslig forfall og stimulere elevenes lærelyst.

Publisert: 13.09.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Fagartikkel

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole nr. 4, 2017
Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Publisert: 06.04.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Artikkel

Slik øver du riktig

Nå vet vi mer om hvordan vi blir skikkelig gode til noe. Dette er spesielt nyttig for dem som arbeider med utvikling av ferdigheter og kunnskapsutvikling. Og for foreldre.

Publisert: 20.07.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

- Hårreisende om student-mobbing

– Hårreisende. Det er ingen tvil om at vi har en jobb å gjøre mot mobbing i høyere utdanning, sier leder av Studentorganisasjonen i Agder (STA), Kai Steffen Østensen.

Publisert: 28.03.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Fysisk aktive barn mindre deprimerte

Også barn har godt av fysisk aktivitet. Det kan blant annet hjelpe barna til å takle depresjon.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra NTNU
Omtale

Helhetsperspektiv på motorikk

Skal barn og unge kunne delta i aktiviteter sammen med andre, må de mestre motoriske ferdigheter.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Håndskrift i en digital verden

Elever skal kunne skrive både ved hjelp av håndskrift og tastatur. Likevel har mange elever en håndskrift som er lite funksjonell. Kan dette skyldes at undervisningen er lite systematisk og blir avsluttet for tidlig?

Publisert: 23.05.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 2/2016
Artikkel

Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling

Toåringer som er svake motorisk har også svake matematikkferdigheter, viser norsk studie. Denne kunnskapen vil gjøre det enklere for barnehagelærere å oppdage at barn kan trenge ekstra hjelp.

Publisert: 10.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Barn i naturbarnehager får bedre motorikk

– Studier viser at barn i naturbarnehager utvikler bedre motorikk enn barn i andre barnehager, sier Olav Bjarne Lysklett.

Publisert: 14.05.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Artikkel

Jenter har bedre motorikk enn gutter

Fersk forskning viser at forskjellen mellom gutter og jenters motoriske ferdigheter ikke alltid er like klar og stereotypisk som først hevdet.

Publisert: 18.06.2014 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo