Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Autisme (5)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Psykologi i kommunen (2)

Artikkelforfatter

  • Nils Kaland (5)
Fagfellevurdert

Autismespektertilstand og terapeutisk riding – en oversiktsartikkel

Eksperimentelle studier av intervensjoner med terapeutisk ridning indikerer at dyrene kan ha en unik evne som emosjonelle og sosiale katalysatorer overfor barn og ungdom med en autismespektertilstand.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert

En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter

En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020
Fagfellevurdert

Jenter og kvinner med høytfungerende autisme i ungdoms- og voksenalderen: Kognitive og sosiale problemer og kamuflering av autismen

Fordi autismen kommer noe annerledes til uttrykk hos jenter/kvinner enn hos gutter/menn, kan fagfolk ha vansker med å identifisere den. I denne artikkelen rettes søkelyset mot jenter og kvinner med en høytfungerende autismespekterdiagnose (ASD). Den siste tids undersøkelser av kvinner med ASD kan gi fagfeltet ny og verdifull kunnskap.

Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagfellevurdert

Effekten av tiltak med sosiale historier overfor barn med autisme og Aspergers syndrom

Ulike studier har sett på bruk av sosiale historier overfor barn med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). I denne artikkelen tar forfatteren for seg flere av studiene og ser forfatteren på hvilke metodiske faktorer som synes å fremme eller hemme læring, og hva som kan redusere effekten av tiltak med sosiale historier.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Fagartikkel

Kan noen barn med en autismediagnose bli kvitt autismen?

I løpet av de seinere årene – og særlig i 2013 og 2014 – har et amerikansk forskerteam publisert en rekke artikler der det framgår at en minoritet som fikk en autismediagnose som små barn, ikke lenger oppfyller kriteriene til en autistisk tilstand som eldre barn, ungdommer og unge voksne. Kan noen barn som har fått en tidlig autismediagnose, faktisk bli kvitt autismen?

Publisert: 11.08.2010 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo