Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (19)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Digitale ferdigheter (3)
  • Mobbing (3)
  • Motivasjon (3)
  • Profesjonsforskning (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Organisering (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Skolevegring (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (11)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (8)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (20)
Artikkel

Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart?

En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skolen bør også se mer til barnehagen og hvordan de jobber, mener forskere.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt

Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende undervisning og hvordan få det til?

Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kan personlige bøker være bra for barns lesing?

Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns lesing, og hva mener forskere er god bruk av personlige bøker?

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– PP-tjenesten må endre måten å arbeide på, sier forsker

Nå kan en ny arbeidsmodell føre til endring.

Publisert: 16.10.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Selvregulering er viktig for barns utvikling

Barns tidlige eksekutive funksjoner og selvreguleringsevner har sammenheng med andre utviklingsområder som er sentrale for barn i overgangen mellom barnehage og skole. Dette er tema for Dieuwer ten Braaks disputas 18. september 2020.

Publisert: 11.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet

– Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020.

Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva kan lærere og foresatte gjøre når eleven ikke møter opp på skolen?

– Har eleven din skolevegring, vil foreldrene ofte være bekymret lenge før deg som lærer, sier ekspert Trude Havik. Her er hennes råd til skoler og foresatte med barn som viser tegn til at skolen er et vanskelig sted å være.

Publisert: 01.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Lærere ønsker egenutvikling for at elevene skal lære mer

Ksenia Solheim har forsvart sin doktoravhandling i utdanningsvitenskap. Hun har funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring.

Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Lærere ønsker å utvikle seg for elevene sine

Ønsket om å bli dyktigere til å hjelpe og støtte elevene er den viktigste grunnen til at lærere vil engasjere seg i utviklingsarbeid i skolen.

Publisert: 24.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når er det behov for et innsatsteam mot mobbing?

Alle ansatte på en skole bør ha god kompetanse til å forstå, avdekke og løse mobbesaker, men i noen saker er det behov for ekstra støtte.

Publisert: 19.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan følge opp elever som har blitt utsatt for mobbing?

Stipendiat Mari M. Lunder undersøker hvordan skolene følger opp elever som har blitt utsatt for mobbing. - Det finnes mange skoler som har gode rutiner for å avdekke og stoppe mobbing, men vi vet mindre om hvilke rutiner som eksisterer etterpå, sier hun.

Publisert: 15.11.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Halvparten av elevene kjeder seg på skolen

En ny studie viser at 50 prosent av elevene på videregående skole kjeder seg. – Jeg har funnet en måte å legge til rette for at elevene mine ikke skal kjede seg på skolen – og i verste fall slutte som konsekvens av kjedsomhet, sier lærer Nina Simonsen.

Publisert: 22.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

- Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen

Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag?

Publisert: 10.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Skal utforske og lære å ta i bruk digital teknologi i læringssituasjoner

Flere studier påpeker at det er et stort gap mellom hva lærerstudenter tilegner seg av digital kompetanse og hva slags behov det er i skolen. Det skal Digitalt didaktisk verksted (DDV), som har hatt åpningsmarkering i dag, gjøre noe med.

Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Vi overvurderer hvor godt vi leser på skjerm

Vi tror at vi forstår bedre når vi leser på skjerm, men det viser seg at vi gjerne bruker kortere tid og forstår tilsvarende dårligere sammenlignet med papirlesing.

Publisert: 27.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Skal alle gå ut og leke selv om det regner?

Spanske og engelske barnehagelærere fikk mulighet til å «skygge» sine norske kolleger i en barnehage i Sandnes gjennom aksjonsforskningsprosjektet ToWe.

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Gutar sextrakasserer andre gutar

Ei omfattande undersøking blant trønderske elevar viser at det er inga kjære mor å gå på vidaregåande – verken om du er jente eller gut.

Publisert: 19.11.2013 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo