Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (9)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Motivasjon (2)
  • Atferd (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (9)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (10)
  • Karen Margrete Dregelid (1)
Podcast

Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk?

Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning?

Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Bøker i barnehagen, hvorfor det?

Hvilken funksjon kan bøker ha i barnehagens hverdag og for barna?

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er dybdelæring i fagfornyelsen?

Hva betyr dybdelæring, og hva betyr det ikke?

Publisert: 14.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god overgang fra barnehage til skole?

Over hele landet er det nå spente skolestartere. Skal barn og elever tilpasse seg skolen, eller skal skolen tilpasse seg dem?

Publisert: 13.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene?

Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning?

Publisert: 05.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Frafall i videregående, hva skal vi gjøre?

LÆRERROMMET: I podkastens episode 39 er temaet frafallet i videregående, og vi spør hva som kan gjøres med det. Lærerrommet finner du i alle podkastkanaler. Hva er årsakene til at ungdom slutter på skolen? Hva kan få dem til å ville begynne igjen?

Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Timeout i barnehagen, en krenkelse?

Blir et barnehagebarn krenket når voksne skiller det fra fellesskapet på grunn av oppførsel som forstyrrer eller plager?

Publisert: 29.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Eksamen og vurdering – hva funker?

Hva er egentlig poenget med eksamen? Forteller standpunkt – og eksamenskarakterer ulike ting?

Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Livsmestring, kan det læres?

Hvordan kan livsmestring læres bort i et klasserom? Hva med elever som ikke lærer seg de rette mestringsteknikkene?

Publisert: 10.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

«Vi kan lære som vanlige folk» - Morsmålsstøttet undervisning

En kvalitativ studie har tatt utgangspunkt i et prøveprosjekt med morsmålsstøttet undervisning for voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. I prosjektperioden fikk kursdeltakerne bruke morsmålet som redskap i deler av opplæringen.

Publisert: 08.02.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo